Opis szkolenia:
Diagnostyka czujników cz. 1 to przez wiele lat był największy hit szkoleniowy naszej firmy. Idea tego szkolenia była bardzo trafna – wszyscy producenci pojazdów stosowali czujniki tego samego rodzaju, więc jeśli ktoś zrozumiał jak te czujniki działają i jakie mają parametry pracy to za jednym zamachem zyskiwał umiejętność sprawnej diagnostyki samochodów wszystkich marek.
Idea niniejszego szkolenia jest analogiczna – w pojazdach elektrycznych i hybrydowych poza standardowymi występują też nowe rodzaje czujników, które dotychczas nie były stosowane w motoryzacji, a zrozumienie ich zasady działania i parametrów pracy pozwala teraz osiągnąć podobną przewagę nad konkurencją co wtedy, tyle że w zakresie obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Nowe czujniki zostały wprowadzone ze względu na potrzebę sterowania nowymi komponentami w tych pojazdach, takimi jak akumulator wysokiego napięcia, przetwornik czy maszyna elektryczna.
Na szkoleniu pomożemy Ci zrozumieć jak działają te nowe czujniki i poświęcimy dużo czasu na ćwiczenia praktyczne. Wykorzystamy przy tym różne urządzenia diagnostyczne, dzięki czemu sam zobaczysz które metody i narzędzia najlepiej sprawdzą się w Twoim serwisie.
Liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych stale rośnie, a koszt roboczogodziny przy ich obsłudze jest wyższy niż przy samochodach spalinowych. Dla wielu warsztatów jest to zatem świetna okazja do zdobycia przewagi na lokalnym rynku, szczególnie że ich obsługa jest mniej problematyczna niż się wydaje.
Na tym szkoleniu:
- poznasz zasady bezpieczeństwa przy diagnostyce i wymianie czujników w samochodach z układami HV
- poznasz rozwiązania czujników stosowanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, m.in. czujników położenia, temperatury, napięcia oraz prądu
- dowiesz się jakie są różnice w stosowanych czujnikach u producentów:
- BMW
- VAG
- Toyota/Lexus
- KIA/Hyundai
- Citroen/Peugeot/DS/Opel
- Renault
- Ford
- Tesla
- dowiesz się jakie czujniki oraz procedury serwisowe wykorzystuje się w układach pojazdów MHV, HEV, PHEV, BEV
- poznasz wymagane procedury bezpieczeństwa
- poznasz czynności wymagane przed i po wymianie poszczególnych czujników, w tym procedury kalibracji i przyuczenia podzespołów, a także narzędzia do przeprowadzenia tych procedur
- pozyskasz umiejętności diagnostyki i wymiany czujników w samochodach elektrycznych oraz hybrydowych, dzięki którym zostawisz daleko w tyle osoby wymieniające komponenty jeden po drugim aż w końcu problem zniknie
- poznasz lokalizację poszczególnych typów czujników
- nauczysz się dokonywać pomiarów czujników przy użyciu mierników i oscyloskopu oraz przekładać wyniki tych pomiarów na szybkie i precyzyjne wykrycie przyczyny problemów
- nauczysz się weryfikować wymagane parametry i sygnały za pomocą testera diagnostycznego
- zdobędziesz solidną dawkę praktycznych informacji
- dowiesz się gdzie i jak szukać danych technicznych i procedur serwisowych
- przeanalizujesz realne przypadki napraw i uszkodzeń czujników
- samodzielnie wykonasz diagnostykę i obsługę elementów pomiarowych
Plan szkolenia:
- Bezpieczeństwo podczas pracy przy instalacjach wysokonapięciowych
- Czujniki położenia – budowa, zasada działania, zastosowanie
- Czujniki położenia liniowego
- Czujnik położenia i prędkości wirnika
- Czujniki prądu i napięcia – budowa, zasada działania, zastosowanie
- Czujniki prądu i napięcia stosowane w pojazdach MHEV
- Czujniki napięcia ogniw i modułów akumulatora HV
- Czujniki prądu
- Czujniki temperatury – budowa, zasada działania, zastosowanie
- Czujniki układu chłodzenia baterii
- Czujniki temperatury pozostałych komponentów HV
- Rozwiązania zastosowanych czujników u różnych producentów
- Diagnostyka czujników – ćwiczenia praktyczne
- Obsługa czujników w oparciu o samochody szkoleniowe
- Lokalizacja czujników
- Wymiana czujników
- Procedury serwisowe (adaptacje)
Wymagania:
- Uprawnienia SEP do 1 kV (uprawnienia te możesz zdobyć u nas poprzez szkolenie stacjonarne lub online) lub przeszkolenie z zakresu BHP przy instalacjach wysokonapięciowych
- (zalecane) Diagnostyka czujników cz.1
Opłacalność dla serwisu:
Założenia do obliczeń:
- cena roboczogodziny mechanika
- przychód brutto: 246 zł
- przychód netto: 200 zł
- dochód/marża brutto: +123 zł
- dochód/marża netto: +100 zł (przyjmijmy połowę kwoty za roboczogodzinę)
Jedna wymiana resolvera (kwoty na przykładzie ID.3 2021 r.)
- robocizna – 8,4 roboczogodziny (wg dokumentacji)
- przychód brutto: 2066 zł
- przychód netto: 1680 zł
- dochód/marża brutto: +1033 zł
- dochód/marża netto: +840 zł
- marża na częściach (resolver, części do wymiany po demontażu)
- przychód brutto: 2028 zł
- przychód netto: 1649 zł
- dochód/marża brutto: +467 zł
- dochód/marża netto: +380 zł
- diagnostyka z adaptacją
- przychód brutto: 300 zł
- przychód netto: 244 zł
- dochód/marża brutto: +150 zł
- dochód/marża netto: +122 zł
- RAZEM
- przychód brutto: 4394 zł
- przychód netto: 3573 zł
- dochód/marża brutto: +1650 zł
- dochód/marża netto: +1342 zł
- jedna wymiana resolvera miesięcznie
- przez pół roku
- przychód brutto: 26364 zł
- przychód netto: 21438 zł
- dochód/marża brutto: +9900 zł
- dochód/marża netto: +8052 zł
- przez rok
- przychód brutto: 52728 zł
- przychód netto: 42876 zł
- dochód/marża brutto: +19800 zł
- dochód/marża netto: +16104 zł
- przez pół roku
Treści dobierane są do indywidualnych potrzeb uczestników grupy szkoleniowej.
Temat, treść, zakres, poszczególne części szkolenia oraz jego forma chronione są prawami autorskimi zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24 poz. 83).