Czy olej w skrzyni manualnej się wymienia? Jaki olej MTF będzie najlepszym wyborem?

Manualna skrzynia biegów umożliwia kierowcy ręczne wybieranie biegów; kierowca musi samodzielnie operować dźwignią zmiany biegów w celu dostosowania prędkości obrotowej silnika do aktualnych warunków jazdy. Pierwsza manualna skrzynia biegów została skonstruowana przez Louisa Renault w 1898 r. w Paryżu. Skrzynia biegów składa się z: obudowy, skrzyni korbowej, wałków z kołami zębatymi, mechanizmów zmiany biegów, synchronizatorów i dźwigni.

Od czasu pierwszej konstrukcji skrzynie przeszły szereg udoskonaleń. Choć początkowo posiadały 1 bieg, to w ciągu kolejnych etapów rozwoju zaczęto dodawać kolejne przełożenia i już między latami 1980 a 1990 można było spotkać przekładnie 6-stopniowe. Ulepszeniu również uległ komfort podróżowania, na co wpłynęło zastosowanie synchronizatorów, co zapobiega szarpnięciom. Dzięki rozwojowi i połączeniu skrzyni z elektroniką można zastosować takie systemy jak Hill Assist, który pomaga przy ruszaniu na wzniesieniu, Rev-match, który przy redukcji biegu podbija obroty silnika, aby zmiana biegów nastąpiła płynnie, czy tryb żeglowania, dzięki któremu po odpuszczeniu gazu skrzynia rozłącza się, gdy wykryje, że samochód porusza po płaskim podłożu, obniżając przy tym zużycie paliwa.

Ciekawostką technologiczną jest 7-biegowa jednostka od Porsche, którą można skonfigurować w
911 Carrera S oraz Carrera 4S, wyposażona w samonastawne sprzęgło dwutarczowe. Tego typu sprzęgło umożliwia przenoszenie wysokich momentów obrotowych przy jednoczesnym zmniejszeniu siły potrzebnej do wciśnięcia pedału sprzęgła.

Współczesne przekładnie, mimo że są bardziej zaawansowane, mogą nie być tak niezwodne jak ich starsze odpowiedniki. Często wynika to z potrzeby obniżenia masy, wskutek czego projektuje się coraz cieńsze obudowy. Lżejsze skrzynie biegów w istocie powodują mniejsze zużycie paliwa, ale również są bardziej podatne na zużycie.

Dlatego najważniejszym elementem w pracy skrzyni biegów jest olej MTF o odpowiednich właściwościach, którego głównym zadaniem jest smarowanie, chłodzenie, czyszczenie oraz ochrona przed zużyciem się materiałów i korozją. W zależności od budowy skrzyni i rodzaju użytych metali i ich stopów służących do jej wytworzenia, olej MTF musi spełniać jeszcze wiele innych funkcji.  Już niewielki niedobór oleju mógłby w krótkim czasie doprowadzić do uszkodzeń wewnętrznych mechanizmów, a duży ubytek będzie przyczyną zatarcia się elementów skrzyni biegów.  Olej, jaki wybieramy, jak i właściwy interwał wymiany, jest kluczem do zachowania skrzyni biegów w optymalnym stanie. Tak jak w silniku, czy w skrzyni automatycznej, również w skrzyni manualnej skutkiem eksploatacji samochodu jest degradacja oleju postępująca w czasie. Olej MTF podczas pracy jednostki narażony jest ciągłe obciążenia mechaniczne, co prowadzi do jego zużycia oraz utraty kluczowych właściwości smarnych. Wymiana oleju powinna nastąpić do 100 tys. km. Jeśli jednak pojazd jest eksploatowany w sposób bardziej intensywny, są to np. długotrwałe jazdy w korku, jazda miejska lub użytkowanie samochodu do sportowej jazdy, wymiana może być konieczna nawet co 60 tys. km lub częściej, jeśli producent pojazdu tak zaleca.

Skutki zaniedbania wymiany oleju.

Zaniedbanie regularnej wymiany oleju w skrzyni może prowadzić do szeregu problemów. Zużyty olej traci zdolność do skutecznego smarowania, co zwiększa ryzyko zatarcia mechanizmów. Brak odpowiedniego chłodzenia skrzyni biegów przez zużyty olej może skutkować przegrzaniem. Ponadto, osady i zanieczyszczenia gromadzące się w starym oleju mogą powodować uszkodzenia elementów skrzyni. W dłuższej perspektywie, może to skutkować kosztownymi naprawami lub koniecznością wymiany całej skrzyni.

Marka Ravenol.

Ravenol to niemiecka marka, która od 1946 roku specjalizuje się w produkcji olejów i płynów eksploatacyjnych do samochodowych osobowych oraz maszyn. Dzięki swojej długiej historii i nieustannym innowacjom, Ravenol zdobył uznanie na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym, szczególnie znany jest z produkcji dedykowanych olejów do automatycznych skrzyń biegów (ATF) oraz najwyższej jakości olejów silnikowych.

Firma stale dostosowuje się do zmieniających się standardów i wymagań technicznych, co pozwala jej produkować oleje przewyższające standardy OE, ustalane przez producentów samochodów skrzyń biegów oraz silników, co ma kluczowe znaczenie dla ich trwałości i niezawodności.

Olej najwyższej jakości to nie tylko gwarancja stabilnej ochrony smarnej, ale także skuteczna ochrona przed korozją oraz utrzymanie wewnętrznych elementów jednostek napędowych w doskonałej czystości, na co zwracają szczególną uwagę sami mechanicy. Inwestując w wysokiej jakości olej Ravenol, inwestujemy jednocześnie w dłuższą żywotność i niezawodność naszego pojazdu.

Właściwości i skład oleju Ravenol.

Oleje Ravenol wyróżniają się zaawansowanym składem, który jest wynikiem wieloletnich badań i testów. Charakteryzują się one wysoką stabilnością termiczną, doskonałymi właściwościami smarnymi oraz odpornością na ścieranie. Unikalna formuła oleju Ravenol zapewnia skuteczną ochronę przed korozją oraz minimalizuje ryzyko powstawania osadów i zanieczyszczeń wewnątrz skrzyni biegów. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami, oleje Ravenol często oferują lepszą wydajność oraz dłuższą żywotność ze względu na zastosowanie w pełni syntetycznej bazy PAO oraz istnienie gamy dedykowanych olejów, tak jak w przypadku olejów MTF-1 SAE 75W-85, MTF-2 SAE 75W-80, MTF-3 SAE 75W oraz MTF-4 SAE 70W dla różnych typów skrzyń, nie stosując przy tym zasady jeden olej do wszystkiego, tak jak ma to miejsce w wielu konkurencyjnych produktach.

Opinie użytkowników i ekspertów.

Wielu użytkowników i ekspertów branży motoryzacyjnej pozytywnie ocenia jakość olejów Ravenol. Wskazują oni na ich trwałość, efektywność oraz korzystny wpływ na długoterminowe zachowanie skrzyni biegów w optymalnym stanie. Recenzje często podkreślają, że wybór oleju Ravenol to inwestycja w niezawodność i bezpieczeństwo jednostki napędowej i skrzyni.

MTF OE w porównaniu do Ravenol.

Właściwości olejów OE, stosowanych na pierwszy montaż w fabryce, mają za zdanie zapewnić utrzymanie bezawaryjnej pracy w okresie gwarancyjnym. Większość autoryzowanych serwisów na pytanie klienta o wymianę oleju odpowiada, że wymiana oleju nie jest przewidziana, ponieważ instrukcja mówi, że olej jest zalany na całą żywotność skrzyni. Jest to jedna z głównych przyczyn przyspieszonego zużywania się mechanizmów skrzyni, ponieważ najczęściej już przy przebiegu 60-80 tys. kilometrów na jednym oleju następuje utrata jego właściwości chemicznych i ochronnych. Przepracowany olej z czasem przestaje mieć właściwości ochronne, które zabezpieczają przed ścieraniem się elementów współpracujących ze sobą. W rzeczywistości serwisowej najczęściej interwał wymiany oleju MTF jest pomijany. Wówczas degradacja elementów powoduje coraz większe trudności przy zmianie biegów. Podczas, gdy jeśli olej jest regularnie wymieniany w skrzyni w optymalnym interwale, biegi w 10-letnim samochodzie mogą pracować jak w nowym. Oleje MTF Ravenol zostały zaprojektowane specjalnie dla pierwszych i kolejnych wymian i wyróżnia je udoskonalona formulacja. Oleje Ravenol często posiadają znacznie lepsze parametry ochronne względem OE, a ich degradacja następuje wolniej, przez co w okresie pomiędzy wymianami, zapewniają lepsze warunki pracy skrzyni. Oleje MTF Ravenol posiadają też specjalne dodatki myjące, które rozpuszczają wszelkie depozyty powstałe w czasie użytkowania, zapewniając absolutną czystość wszystkich elementów skrzyni.

Koszt wymiany oleju vs. koszt remontu skrzyni biegów.

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest kluczowym elementem w utrzymaniu sprawności jednostki oraz minimalizowaniu zużycia podzespołów. To stosunkowo niedroga procedura, która może zapobiec poważniejszym awariom. Średni koszt wymiany oleju w skrzyni biegów może zamknąć się w okolicach 400-500 zł, wszystko w zależności od tego ile oleju będziemy musieli wymienić. Zazwyczaj jest to ilość kilku litrów. Stosunkowo niewielki koszt wymiany może przerodzić się przy braku wymiany w kosztowny remont skrzyni biegów. Synchronizatory, łożyska, czy koła zębate to często wymagające kosztownych napraw elementy. Świadomość konieczności serwisu skrzyni zdecydowanie ograniczyłby konieczność napraw, które częściej spotykane są wśród nowych jednostek ze względu na użycie mniej trwałych elementów. Poniżej kilka skutków awarii skrzyni biegów:

  • szumy na postoju lub wycie przy wyższych prędkościach może być spowodowane zużyciem łożysk,
  • problematyczne wybieranie biegów lub zgrzyty podczas zmiany biegów mogą być spowodowane uszkodzonymi synchronizatorami,
  • luźna dźwignia zmiany biegów, nagłe ruchy podczas dodawania gazu często sugerują uszkodzenie kół zębatych.

Szybko wykryty problem w jednostce napędowej może często wymagać naprawy pojedynczego elementu, co może kosztować od 400 do 1000 zł, w zależności od skomplikowania naprawy. Jednak zbagatelizowanie problemu może prowadzić do przedostania się opiłków do innych podzespołów, co z kolei może spowodować zatarcie wielu elementów. Skutkiem tego może być brak opłacalności naprawy jednostki napędowej, a koszty mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych, za używaną przekładnię z gwarancją jedynie rozruchową.

Podsumowanie.

Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu trwałości i efektywności pracy tego podzespołu. Zaniedbanie tej procedury może prowadzić do szeregu problemów, w tym zatarcia mechanizmów, przegrzania oraz uszkodzeń elementów skrzyni. Dlatego warto zawsze przestrzegać zalecanych interwałów wymiany oleju, co stanowi niewielki koszt w porównaniu z potencjalnymi kosztami remontu skrzyni biegów.

Oleje Ravenol wyróżniają się wyższą jakością, trwałością i efektywnością w porównaniu z olejami oferowanymi przez producentów oryginalnego wyposażenia (OE) oraz większością konkurencji. Dzięki zaawansowanej formule zapewniają stabilną ochronę smarną, minimalizują ryzyko korozji oraz skutecznie chronią przed osadami i zanieczyszczeniami. Wybierając oleje Ravenol, podejmujemy decyzję o inwestycji w długotrwałą i niezawodną pracę skrzyni biegów, co w perspektywie czasowej przekłada się na istotne oszczędności.

Jednakże, aby zagwarantować bezawaryjne użytkowanie samochodu, niezbędne jest nie tylko regularne wymienianie oleju, ale także uwzględnienie pewnych nawyków kierowcy. Złe praktyki, takie jak trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów czy jazda na półsprzęgle, mogą znacznie skrócić żywotność skrzyni biegów i prowadzić do kosztownych awarii.

Warto więc zwrócić uwagę na szereg aspektów związanych z użytkowaniem manualnych skrzyń biegów, aby utrzymać samochód w optymalnym stanie. Kierowca powinien unikać trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów w czasie jazdy, ponieważ nacisk na dźwignię może powodować dodatkowe obciążenie układu. Podobnie, jazda na półsprzęgle może prowadzić do nadmiernego zużycia sprzęgła i skomplikować pracę skrzyni biegów.

W kolejnym artykule omówimy dokładniej te i inne aspekty związane z użytkowaniem manualnych skrzyń biegów, aby kierowcy mogli świadomie dbać o swoje pojazdy i cieszyć się ich długotrwałą niezawodnością.

Udostępnij

Tekst tego artykułu

Grafiki w artykule

Kontakt prasowy

RAVENOL® Professionals

Nie masz jeszcze konta?