cleansynto
usvo
professional_line_grey

Awaryjność manualnych skrzyń biegów

Wybór między manualną a automatyczną skrzynią biegów to częsty dylemat przy zakupie samochodu używanego. Ta decyzja ma wpływ na wiele aspektów codziennego użytkowania pojazdu. Mimo rosnącej popularności automatycznych przekładni, wielu kierowców nadal decyduje się na manualne skrzynie biegów, przede wszystkim ze względu na niższe koszty utrzymania. Faktem jest, że konstrukcja manualnej skrzyni jest prostsza, a serwis olejowy tańszy w porównaniu do  automatycznej skrzyni biegów, jednak należy zaznaczyć, że manualna skrzynia biegów jest znacznie bardziej narażona na błędy użytkownika. Na rynku znajdują się modele skrzyń, które uchodzą za awaryjne,  nieświadomość tego przy zakupie może doprowadzić do niezaplanowanych wydatków.

Poniżej prezentujemy kilka przykładów modeli manualnych skrzyń biegów, na które powinno się bardziej uważać i dokładniej sprawdzić przy zakupie samochodu.

M20 i M32 – te przekładnie występują w różnych modelach samochodów marek takich jak Fiat, Opel, Alfa Romeo, Lancia czy Chevrolet. Przekładnia M20 odpowiada silnikom o momencie do 200 Nm, a wersja M32 dla silników do 320 Nm. Negatywne opinie na ich temat wynikają głównie z nietrwałych łożysk wałów głównych, co prowadzi do zużycia wałka atakującego i nadmiernego luzu, a w konsekwencji do uszkodzenia kół zębatych i innych elementów w przekładni.

Główne powody usterek to:

  •  jazda na skrajnie niskich wysokich obrotach,
  •  częste i gwałtowne dodawanie i zwalnianie gazu,
  • gwałtowne zmiany biegów.

 

Warto zaznaczyć, że jakość używanego oleju ma duże znaczenie dla trwałości skrzyni. Zaleca się regularne serwisy olejowe co 60 000 km.

Objawami nadmiernie zużytej skrzyni biegów mogą być nadmierny hałas lub zmiany położenia lewarka zmiany biegów podczas przyspieszania.

Koszt naprawy skrzyni biegów – około 2500-3000 zł.

MQ100 – ta przekładnia występuje w mniejszych samochodach z grupy VW z silnikiem 1.0 MPi, takich jak Volkswagen Up!, Seat Mii czy Skoda Citigo. Do problemów tej skrzyni można zaliczyć przedwczesne zużycie łożysk oraz synchronizatorów, które może wystąpić już po 50 000 km. Jest to spowodowane problemem wbijania biegu 1 oraz biegu wstecznego. W wyniku przeciążeń awarii ulegają mocowania mechanizmu różnicowego.
Skrzynia po 2014 roku została poddana poprawkom i zaczęto ją również montować w większych pojazdach, takich jak VW Polo czy Skoda Fabia. Problem w mniejszym segmencie uległ poprawie, jednak ze względu na większą masę segmentu B pojawiały się przedwczesne problemy ze zużyciem sprzęgła.

·        Zaleca się używanie oleju RAVENOL MTF‑3 SAE 75W. 

Koszt naprawy skrzyni biegów – do 2500 zł.

Renault/Dacia.

Usterki łożysk skrzyni biegów są typowe dla tych marek. Problem polega na tym, że niektóre skrzynie wykazują usterki już na etapie 20-30 tysięcy kilometrów przebiegu, podczas gdy większość działa bezproblemowo. Kłopot w tym wszystkim polega na tym, że w przypadku nowszych jednostek, niektóre skrzynie biegów były uznawane za objęte gwarancją, a inne nie.
Niemniej jednak, można zauważyć znaczną poprawę w porównaniu do starszych wersji skrzyń biegów, ponieważ w poprzednich generacjach skrzyń problemem były haczące biegi, spowodowane zużyciem synchronizatorów, a także blokowanie się skrzyni po wybraniu biegu.

W zależności od modelu samochodu oraz rocznika mogły występowały dwa typy oleju:

z pomocą przy doborze oleju przychodzi nasza dobierarka oleju, ponieważ w tym samym roczniku dla tej samej skrzyni mogły występować różne oleje dla modelu Dacia Duster czy Dacia Sandero.

Koszt zakupu zregenerowanej skrzyni biegów – około 2500 zł.

Pozostałe marki samochodów w większym lub mniejszym stopniu mają problemy z pojawiającym się już w artykule tematem dotyczącym łożysk czy synchronizatorów skrzyni biegów. Te elementy są szczególnie narażone na zużycie, a przyczyna niekoniecznie może wynikać z samego zmęczenia materiału. W wielu przypadkach użytkownicy często pomijają konieczność wykonania regularnych serwisów olejowych, a skrzynie zalewane są nowym olejem dopiero w momencie naprawy usterki. Dodatkowo, warto zwrócić szczególną uwagę na jakość stosowanego oleju. Oleje OE proponowane przez producentów pojazdów są dobre dla nowych przekładni na gwarancji, jednak z czasem, gdy przekładnia ulega naturalnemu zużyciu, jego właściwości są niewystarczające dla ochrony elementów skrzyni biegów. Z pomocą przychodzi wówczas olej Ravenol, który dzięki odpowiedniemu formułowaniu bazy olejowej oraz stosowaniu idealnie dobranych pakietów dodatków uszlachetniających jest w stanie lepiej chronić elementy skrzyni przed tarciem, co znacząco przyczynia się do wydłużenia żywotności komponentów takich jak łożyska, koła zębate czy synchronizatory. W przypadku, gdy skrzynie są podatne na półsuche tarcie, zwłaszcza w wysokich temperaturach, producent stosuje dodatki w technologii Extreme Pressure. Przy wymianie oleju dobrą praktyką w niektórych typach przekładni jest zalanie ok. 300 ml więcej oleju niż przewiduje producent, tak np. jest w przypadku omawianej skrzyni M20/M32, gdzie większa ilość oleju lepiej chroni bardziej narażone miejsca w skrzyni biegów.

Nie można również zapominać o wpływie nawyków kierowcy na stan skrzyni biegów. Oto lista złych nawyków, których warto unikać, aby przedłużyć żywotność manualnej skrzyni biegów:

– jazda na niskich obrotach: prowadzi do nadmiernych obciążeń elementów silnika, takich jak układ korbowo-tłokowy oraz nadmierne obciążenie skrzyni biegów, które w konsekwencji doprowadza do przedwczesnego zużycia łożysk skrzyni biegów,

– wciśnięcie gazu bez redukcji biegu przy niskich obrotach: tak jak powyżej, może powodować mechaniczne obciążenia zarówno skrzyni biegów, jak i silnika. Objawia się to drganiami całej kabiny samochodu. Niektóre sportowe samochody z tego powodu ulegają awarii wygięcia korbowodów,

– nieprawidłowa zmiana biegów: zmiana biegów bez w pełni wciśniętego sprzęgła prowadzi do zużycia synchronizatorów, co jest często sygnalizowane zgrzytem,

– trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów: to długotrwały proces jednak utrzymywanie ręki na dźwigni może prowadzić do przedwczesnego zużycia widełek zmiany biegów z powodu dodatkowego tarcia,

– rozregulowane linki zmiany biegów: zużyte elementy mogą powodować nieprecyzyjne wbijanie biegów i uszkodzenia synchronizatorów,

– zbyt mała ilość oleju podczas serwisu: chodzi tutaj o fakt, że duża cześć przekładni potrzebuje np. 2,2 litra lub 3,1 litra. Nawet 100-200 ml oleju, którego będzie brakowało, może nie być w stanie pokryć jakiejś części przekładni, co przy interwale wymian do 100 tys. km może być fatalne w skutkach,

– przepracowany płyn DOT-4: płyn DOT4, znajdujący się w układzie hydraulicznym wysprzęglika, z powodu jego hydroskopijności wymaga regularnej wymiany, zaleca się ją co dwa lata, aby zapobiegać problemom ze sprzęgłem, np. wciśnięcie sprzęgła do oporu skutkuje ruchem wysprzęglika w 60-70%, co jest fatalne w skutkach dla skrzyni biegów,

– jazda na półsprzęgle: powoduje przeciążenie docisku sprzęgła i łożyska wyciskowego oraz przypalanie tarczy sprzęgłowej,

– trzymanie wciśniętego sprzęgła na postoju: generuje dodatkowe obciążenie dla docisku sprzęgła i łożyska oporowego, skracając żywotność całego zestawu,
– zbyt szybkie puszczanie sprzęgła: może powodować szarpnięcia i niekorzystnie wpływać na cały układ napędowy,

– ruszanie z drugiego biegu: poza wyjątkowymi sytuacjami, takimi jak oblodzona droga, nie jest zalecane i może przegrzewać sprzęgło i obciążać silnik wraz z skrzynią,

– noga nad sprzęgłem zamiast na podnóżku: nawet minimalne dotykanie sprzęgła może prowadzić do mikro tarcia na tarczy sprzęgłowej,

– jazda na luzie: w nowoczesnych samochodach nie przynosi oszczędności paliwa i może ograniczać możliwości manewrowania pojazdem w sytuacjach awaryjnych,

– przekraczanie dopuszczalnej masy pojazdu: szczególnie w samochodach dostawczych, może znacząco skracać żywotność skrzyni biegów i sprzęgła.

Podsumowując, użytkownicy często pomijają konieczność regularnych serwisów olejowych, co może prowadzić do awarii skrzyń biegów. Jakość stosowanego oleju ma duże znaczenie dla trwałości skrzyni. Oleje Ravenol charakteryzują się doskonałymi właściwościami smarnymi oraz odpornością na ścieranie. Unikalna formuła oleju Ravenol oparta na w pełni syntetycznej bazie PAO zapewnia skuteczną ochronę przed korozją oraz minimalizuje ryzyko powstawania osadów i zanieczyszczeń wewnątrz skrzyni biegów. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami, oleje Ravenol często oferują lepszą wydajność oraz dłuższą żywotność. Warto także zwrócić uwagę na odpowiednie użytkowanie samochodu oraz w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w działaniu skrzyni biegów udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania potencjalnej usterki. 

Przejdź do mapy warsztatów sieci Ravenol Professionals i znajdź warsztat specjalizujący się naprawą i serwisem skrzyń manualnych. 

Udostępnij

Tekst tego artykułu

Grafiki w artykule

Kontakt prasowy

RAVENOL® Professionals

Nie masz jeszcze konta?