cleansynto
usvo
professional_line_grey

WYMIENIASZ OLEJ W SILNIKU? TO DLACZEGO POMIJASZ WYMIANĘ OLEJU W SKRZYNI?

Dwa najczęściej zadawane przez właścicieli samochodów z automatyczną skrzynią biegów pytania to: „czy wymieniać olej w ASB” i „jaki olej zastosować”. Istnieją różne badania naukowe, na podstawie których można określić interwał wymiany oraz parametry oleju, który powinien być zastosowany. Są to opracowania naukowe, techniczne, które są mało przystępne i często niezrozumiałe. Jedną z najprostszych metod, którą można wykorzystać jest metoda porównawcza. By odpowiedzieć na pytanie czy wymieniać olej w skrzyni ASB oraz jaki olej stosować, należy porównać skrzynię ASB do silnika spalinowego:

Karbonizacja oleju zachodzi w temperaturze powyżej 250-300°C, w zależności od rodzaju oleju i jego właściwości. W zależności od zastosowania, temperatura tłoka od strony komory spalania może osiągnąć 400°C, natomiast od strony skrzyni korbowej 150°C. Olej silnikowy studzi również turbosprężarkę, która osiąga 200°C, a przy zwiększonym obciążeniu silnika nawet 300°C. W automatycznej skrzyni biegów olej ATF może być obciążony temperaturą nawet 600°C, która występuje chwilowo i punktowo pomiędzy elementami ciernymi podczas zmiany biegów.  

 

W silniku olej ma za zadanie smarować łożyska ślizgowe, panewki, które pozwalają na właściwą pracę układu tłokowo-korbowodowego, wałka rozrządu, układu rozrządu w systemach ze ślizgami i łańcuchem rozrządu. W ASB również występują panewki, dzięki którym elementy skrzyni biegów mogą się względem siebie obracać. Powszechny jest przykład uszkodzonych panewek skrzyni biegów 6HP firmy ZF. Uszkodzenie to powoduje spadek ciśnienia głównego, a co za tym idzie, poślizgi skrzyni biegów oraz błędy związane ze zmianą biegów. 

Pracą silnika sterują zaawansowane elementy wykonawcze wyprodukowane w bardzo wysokiej technologii np.: wtryskiwacze CommonRail. Nadzorowane i kontrolowane są przez elektronikę, która zbiera sygnały z wielu czujników. Sterownik elektroniczny wysterowuje wiele dodatkowych układów najczęściej elektryczno-mechanicznych (np.: zawory EGR, klapy w kolektorze dolotowym, aktuatory turbosprężarek). W przypadku ASB za całe sterownie pracą skrzyni biegów odpowiada sterownik elektroniczny, który wysterowuje elektrozawory. Te z kolei mają za zadanie podać odpowiednią ilość oleju do odpowiednich elementów (tłokorozdzielaczy i zaworów hydraulicznych) w sterowniku hydraulicznym ASB. Te z kolei spowodują dostarczenie oleju do koszy sprzęgłowych sprzęgieł i hamulców. W skrócie to cała praca ASB zależy od poprawnej pracy wysoce zaawansowanego i precyzyjnego układu hydraulicznego ASB. 

Jak wynika z powyższego porównania wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest równie ważna jak ta w przypadku silników, a wykonywana regularnie pozwoli na wieloletnią, bezawaryjną pracę skrzyni biegów. 

 

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowego w pełni syntetycznego produktu – 9 HP Fluid, który dedykowany jest do 9-biegowych skrzyń biegów firmy ZF, pragniemy przypomnieć jak istotne jest idealne dopasowanie formulacji oleju do konkretnego modelu skrzyni biegów. Warunki, które panują w skrzyni, nie pozwalają na jakikolwiek kompromis i stosowanie tzw. produktów multi. Jeżeli zależy ci na bezawaryjnej pracy skrzyni i nie lubisz problemów po wymianie, wybierz Ravenol i jakość wyższą od oryginału.

Udostępnij

Tekst tego artykułu

Grafiki w artykule

Kontakt prasowy

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages