Opis szkolenia:
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów zdominowały rynek i są obecnie najpopularniejszym rodzajem skrzyń automatycznych. W Polsce co najmniej 10% pojazdów osobowych jest wyposażonych w skrzynię dwusprzęgłową i ten procent ciągle rośnie. Wg danych statystycznych w roku 2018 aż 41% sprzedawanych pojazdów marki Volkswagen miało właśnie skrzynię DSG. Co bardzo istotne, te sprzedane auta mają obecnie 6 lat, więc jeśli Twój serwis jest serwisem niezależnym, to takich aut zacznie przyjeżdżać do Ciebie coraz więcej. Lepiej! Samochody produkowane obecnie wyposażone są w znacznej większości właśnie w takie skrzynie, więc jeśli nauczysz się porządnie je obsługiwać to będziesz miał co robić przez długie, długie lata. Tylko jedna fabryka Skody w Vrchlabí produkuje 2300 sztuk skrzyni DSG DQ200 dziennie! A gdy naprawiasz dużo przyjemnych, nowych aut, to wiesz jakich aut nie musisz naprawiać? No właśnie – naszych starych, zapieczonych i zardzewiałych „ulubieńców”, na których naprawę klient chciałby wydać 20 zł.
Na naszym szkoleniu nauczysz się diagnozować skrzynie DSG, a pozyskane umiejętności wykorzystasz również do diagnostyki innych skrzyń dwusprzęgłowych, np. S-tronic w Audi, PowerShift w Ford i Volvo, EDC w Renault czy DCT w Hyundai/Kia.
Jeśli zastanawiasz się jak inne serwisy radzą sobie z obsługą skrzyń dwusprzęgłowych to można odpowiedzieć jednym słowem – słabo. A skoro słabo, to znaczy, że jest się czym wyróżnić i przyciągnąć nowych klientów. Skąd to wiemy? Pytania dotyczące skrzyń DSG to jedne z najpopularniejszych tematów na naszej infolinii technicznej i dotyczą zarówno diagnostyki, jak również co zrobić, gdy serwis uszkodził skrzynię w trakcie naprawy.
Szkolenie jest nastawione na maksymalną praktyczność i realną użyteczność dla serwisu. Jako coś szczególnie wartościowego i korzystnego finansowo należy wyróżnić umiejętność stuprocentowego potwierdzenia uszkodzenia sprzęgła, a także umiejętność określania jego zużycia oraz przedstawienia tego klientowi (no, powiedzmy 99,9%, bo w życiu nigdy nie ma 100%). Dzięki temu szkoleniu rozwiejesz wszelkie wątpliwości czy sprzęgło jest uszkodzone czy nie, sprawdzisz jego zużycie i przekonasz klienta, że teraz lub za około X kilometrów trzeba wymienić sprzęgło, więc zapewnisz sobie w ten sposób fajną, bardzo opłacalną robotę (patrz sekcja „Opłacalność dla serwisu”). Ponadto widząc, że jesteś fachowcem od skrzyń, klienci zaczną przyjeżdżać również na wymianę oleju i wszystkie inne sprawy związane ze skrzyniami.
P.S. Do diagnozowania skrzyń dwusprzęgłowych nie musisz kupować nowego sprzętu – wystarczy tester diagnostyczny, który już masz.
Opłacalność dla serwisu:
Założenia do obliczeń:
- cena roboczogodziny mechanika
- przychód brutto: 184 zł
- przychód netto: 150 zł
- dochód/marża brutto: +92 zł
- dochód/marża netto: +75 zł (przyjmijmy połowę kwoty za roboczogodzinę)
Jedna wymiana sprzęgła (kwoty przykładowe)
- robocizna – 8 roboczogodzin
- przychód brutto: 1476 zł
- przychód netto: 1200 zł
- dochód/marża brutto: +738 zł
- dochód/marża netto: +600 zł
- marża na częściach
- przychód brutto: 1115 zł
- przychód netto: 907 zł
- dochód/marża brutto: +287 zł
- dochód/marża netto: +233 zł
- marża na oleju
- przychód brutto: 188 zł
- przychód netto: 153 zł
- dochód/marża brutto: +40 zł
- dochód/marża netto: +33 zł
- diagnostyka z adaptacją
- przychód brutto: 300 zł
- przychód netto: 244 zł
- dochód/marża brutto: +150 zł
- dochód/marża netto: +122 zł
- RAZEM
- przychód brutto: 3079 zł
- przychód netto: 2504 zł
- dochód/marża brutto: +1215 zł
- dochód/marża netto: +988 zł
- jedna dodatkowa wymiana sprzęgła miesięcznie
- przez pół roku
- przychód brutto: 18474 zł
- przychód netto: 15024 zł
- dochód/marża brutto: +7290 zł
- dochód/marża netto: +5928 zł
- przez rok
- przychód brutto: 36948 zł
- przychód netto: 30048 zł
- dochód/marża brutto: +14580 zł
- dochód/marża netto: +11856 zł
- przez pół roku
- DODATKOWO
- zwróć uwagę, że wymiana sprzęgła podwójnego w skrzyniach dwusprzęgłowych jest droższa niż wymiana sprzęgła w skrzyni manualnej, a przykładowo w Audi S-tronic cena samej robocizny może przekroczyć 2500 zł brutto
- podobnie w pojazdach z napędem 4×4 czas pracy, cena robocizny oraz ilość oleju są większe
Na tym szkoleniu:
- nauczysz się kompleksowo diagnozować skrzynie DSG
- poznasz faktycznie występujące usterki i problemy
- poznasz i przećwiczysz konkretne procedury diagnostyczne
- dowiesz się na które odczytane informacje i parametry zwracać uwagę oraz jak je wykorzystać do definitywnego potwierdzenia trafności diagnozy
- dowiesz się jak zastosować zdobytą wiedzę do diagnostyki innych skrzyń dwusprzęgłowych
- poświęcimy bardzo dużo czasu na sprzęgło podwójne (najważniejsze!) oraz mechatronikę, które powodują najwięcej problemów i nieprawidłowości
- nauczysz się rozpoznawać usterki sprzęgła podwójnego po odczytanych parametrach lub wykonanych testach
- nauczysz się określać zużycie sprzęgła oraz szacować za ile kilometrów trzeba je wymienić
- dowiesz się jak w fachowy sposób wytłumaczyć klientowi konieczność wymiany lub naprawy sprzęgła
- nauczysz się określać stan mechatroniki, w tym elektrozaworów i zaworów hydraulicznych
- nauczysz się określać stan układów:
- zasilania olejem
- włączania biegów (widełek i synchronizatorów)
- nauczysz się prawidłowo wykonywać adaptację sprzęgieł oraz całej skrzyni DSG
- dowiesz się jak uniknąć przypadkowego uszkodzenia skrzyni DSG
- poznasz istotne możliwości i funkcje testerów diagnostycznych na przykładzie urządzeń Bosch KTS oraz Adako VCDS (lub alternatywnie możesz wziąć ze sobą swój tester diagnostyczny)
- wyjaśnimy zagadnienia, o które mechanicy często pytają na infolinii technicznej
Plan szkolenia:
- Dane identyfikacyjne
- Kody usterek
- Przyporządkowanie kodu usterki do danego elektrozaworu
- Przyporządkowanie kodu usterki do danego czujnika
- Prawidłowe wytypowanie uszkodzonego elementu
- Diagnostyka systemu zasilania
- Budowa układu elektronicznego
- Diagnostyka systemu kontroli temperatury
- Diagnostyka układu zasilania olejem
- Testy pomp hydraulicznych
- Testy szczelności
- Wyszukiwanie przecieków
- Diagnostyka czujników prędkości
- Diagnostyka systemu zmiany biegów (czujniki pozycji i widełki zmiany biegów)
- Parametry adaptacyjne nastawników widełek
- Diagnostyka elektrozaworów włączających biegi
- Diagnostyka elektrozaworów regulacji ciśnienia
- Diagnostyka sprzęgieł
- Parametry adaptacyjne sprzęgieł
- Określanie zużycia sprzęgła
- Dane archiwalne
- Adaptacje
- Jak prawidłowo wykonywać adaptacje
- Kiedy i jakie adaptacje wykonywać
- Jak nic nie zepsuć
- Wyciąganie prawidłowych wniosków z przebiegu adaptacji
Treści dobierane są do indywidualnych potrzeb uczestników grupy szkoleniowej.
Temat, treść, zakres, poszczególne części szkolenia oraz jego forma chronione są prawami autorskimi zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24 poz. 83).