Dlaczego korzystanie z dobierarki olejowej jest niezbędne do prawidłowego doboru płynu w automatycznej skrzyni biegów?

Popularne skrzynie mogą być produkowane w różnych wariantach i mimo, iż zewnętrznie nie będą się różnić, to mogą wymagać zastosowania różnych rodzajów oleju. Zdarzają się też przypadki, gdzie ta sama skrzynia może wymagać różnych olejów w zależności od tego w jakim aucie jest zamontowana.

Poniżej podajemy kilka możliwości wystąpienia takich rozbieżności w doborze płynu do automatycznej skrzyni biegów.

Zamontowanie skrzyni w aucie o wysokiej mocy wymaga czasami oleju odporniejszego na zużycie, przykładem niech będzie skrzynia 6HP19, która powinna być zalewana płynem RAVENOL ATF 6 HP Fluid. W niektórych autach skrzynia 6HP19A dla prawidłowego działania (głównie chodzi tu o odporność na zużycie) wymaga zastosowania oleju RAVENOL ATF 8 HP Fluid.

Bardzo popularna skrzynia Japońskiej firmy Aisin AW- model TF-80SC w zależności od auta powinien być zalewany płynem RAVENOL ATF T-IV Fluid lub RAVENOL ATF T-WS Lifetime. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zastosowania zamiennie obydwu płynów, przy czym RAVENOL ATF T-WS Lifetime jest płynem nowszej generacji.

Innym przykładem są niektóre modele 7-biegowych skrzyń dwusprzęgłowych DCT/DSG (z mokrym sprzęgłem) posiadające 2 obiegi płynu o różnych właściwościach: inny do części sprzęgłowej oraz inny do części przekładniowej.

Niektórzy producenci wprowadzając nowe rodzaje olejów dla nowych skrzyń automatycznych gwarantują ich kompatybilność wstecz ze starszymi modelami skrzyń. Na przykład produkt Hondy ATF DW-1 w pełni zastąpił starszy ATF-Z1. Podobnie olej Mercedesa do skrzyń 7-biegowych, spełniający normę MB 236.14, jest kompatybilny wstecz z wszystkimi 4- i 5-biegowymi wersjami przekładni tej marki w samochodach osobowych Mercedes Benz. Co ciekawe, jest to olej dedykowany skrzyniom 7G-Tronic 722.9 (NAG2), ale wersje tych skrzyń montowane z silnikami wyposażonymi w funkcję START-STOP wymagają już stosowania innego oleju o specyfikacji MB 236.15.

Można też znaleźć przykłady skrzyń o wręcz przeciwnych wymaganiach. Szczególnie starsze, niewysilone konstrukcje automatycznych skrzyń biegów, zazwyczaj 3- lub 4-biegowe, mają niższe wymagania i mogą z powodzeniem pracować na różnych płynach. Na przykład do skrzyni oznaczanej AL4 alias DP0 można z powodzeniem używać płynów RAVENOL ATF 5/4 HP Fluid lub RAVENOL ATF Dexron III H.

Popularne modele aut niektórych producentów mogą być wyposażane w kilka rodzajów automatycznych skrzyń biegów w tym samym roczniku. Dlatego jeśli widzimy w dobierarce kilka skrzyń i nie jesteśmy pewni jaka znajduje się w naszym aucie najpewniej jest skontaktować się z serwisem.

Jak widać możliwości popełnienia błędu jest wiele, dlatego poświęcenie chwili na skorzystanie z opcji „dobierz olej” na stronie www.ravenol.pl/dobierz-olej pomoże uniknąć pomyłki oraz dodatkowych kosztów.

Wróć do listy Porad eksperta