Ravenol jako lider technologii smarnej ATF przygotował dla Was kolejny zestaw porad, o których należy pamiętać podczas obsługi samochodu z automatyczną skrzynią biegów.
- Dynamiczna wymiana oleju- GDZIE SIĘ PODPIĄĆ? Ilu producentów urządzeń, tyle teorii.
A co na to Ravenol? PODEPNIJ SIĘ TAM GDZIE JEST WYGODNIE.
W tej części omawiamy skrzynię 8HP. W zależności od typu, mogą wystąpić następujące miejsca podpięcia:
– bezpośrednio w skrzyni biegów, poprzez porty olejowe,
– bezpośrednio w skrzyni biegów i króćcu chłodnicy,
– śrubunki na wężach.
W zależności od wyposażenia, możesz spotkać się z napędem na 4 koła, a wał napędowy może przeszkadzać w wygodnym podłączeniu się.
Ravenol na każdym ze swoich szkoleń z dynamicznej wymiany oleju zwraca szczególną uwagę na edukację w zakresie obiegu oleju w skrzyni biegów oraz układu chłodzenia. Uczymy poprzez teorię i praktykę. Nasze szkolenia zawsze kończą się szkoleniem w warsztacie i na rzeczywistym przypadku. Uczymy logicznych działań, tak aby proces przebiegał sprawnie i wygodnie dla użytkownika, minimalizując czas pracy serwisu. Dodatkowo, każdy zarejestrowany użytkownik platformy Ravenol Professionals ma dostęp do bazy procedur serwisowych, w których zawarte są informacje na temat proponowanych miejsc podpięcia, lokalizacje korków, momenty dokręcenia czy procedury kontroli poziomu oleju.
Wraz z urządzeniem do dynamicznej wymiany Ravenol Professional Line dostarczany jest unikalny zestaw adapterów, który pozwala na obsługę większości pojazdów na rynku. Jeśli chcesz mieć wszystkie, możesz dokupić zestaw uzupełniający, który obsłuży 100% (dostępne również pojedyncze elementy zestawu), a jeśli okaże się, że pojawiło się coś nowego, zareagujemy natychmiast. Aktualna lista adapterów to dla nas priorytet.
Masz pytania? Napisz do nas lub skontaktuj się z naszym koordynatorem sprzedaży.
2. Charakterystyka i najczęstsze awarie w skrzyni 8HP (wszystkie generacje).
Nie ma jednoznacznie określonego interwału wymiany oleju dla skrzyni biegów. Na początku nie przewidywano wymiany, jednak w trakcie eksploatacji zaczęły pojawiać się usterki, które skłoniły producentów do skrócenia interwałów wymiany. Najbezpieczniej jest wymieniać olej co 40-60 tys. km.
Podczas wymiany filtra nie zapomnij o uszczelnieniu wtyczki sterownika. To mały i stosunkowo tani element o kształcie mufy, przez który w pierwszej kolejności lubi wydobywać się olej.
Skrzynia biegów posiada mocno zmodyfikowany konwerter w stosunku do poprzednich generacji skrzyń biegów ZF. Posiada on sprzęgło wielopłytkowe mokre, które powoduje zmostkowanie konwertera już na pierwszym biegu. Przy przebiegach powyżej 150 tys. km, w wyniku zużycia eksploatacyjnego elementów silnika, skrzyni biegów oraz wadliwego oprogramowania, dochodzi do cyklicznego szarpania skrzyni biegów podczas zmian biegów 1-2 oraz 2-1. Wynika to ze zbyt gwałtownego dopinania sprzęgła lock-up. Należy brać pod uwagę, że w takim wypadku wymiana konwertera i sterownika hydraulicznego prawdopodobnie nie przyniesie rezultatu (lub przyniesie na krótko). Należy dodatkowo sprawdzić silnik oraz zaktualizować oprogramowanie wszystkich sterowników.