Olej w układach wspomagania

Olej w układach wspomagania

Podstawowe rodzaje układów wspomagania to wspomaganie hydrauliczne, elektrohydrauliczne i elektryczne. Dwa pierwsze potrzebują do pracy odpowiedniego medium w postaci oleju. Głównym zadaniem takiego oleju jest przenoszenie z kierownicy siły potrzebnej do skręcania kół. Pompa hydrauliczna, przez zwiększenie ciśnienia oleju, wspomaga kierowanie pojazdem, zmniejszając siłę niezbędną do jego prowadzenia.

Olej w układzie wspomagania zużywa się tak samo jak w każdym innym podzespole, ale prawdopodobnie z uwagi na długi okres użytkowania, wielu kierowców zapomina o jego wymianie. O konieczności wykonania tej czynności serwisowej przypominamy sobie zwykle gdy komfort prowadzenia auta ulega znacznemu pogorszeniu, lub gdy pojawią się niepokojące odgłosy podczas manewrowania autem, zazwyczaj przy maksymalnym skręcie kół. Niestety wtedy układ bywa już uszkodzony i wymiana oleju niewiele zmieni, lub pomoże na krótki czas.

Pierwotnie w układach wspomagania stosowano proste mineralne oleje hydrauliczne ATF, zazwyczaj w klasie dexron II, z czasem rosła ilość producentów aut wymagających do swoich układów wspomagania specyficznych olejów, lepiej dopasowanych do ich wymagań. Dlatego przed wymianą należy prawidłowo dobrać olej. Niestety obecnie wielu producentów produkuje układy wspomagania niemal nierozbieralne, np. często nie ma możliwości wymiany choćby uszczelnień. W konsekwencji, z uwagi na wyższy koszt ewentualnych napraw, regularna wymiana i odpowiedni dobór oleju o właściwej specyfikacji stał się jeszcze bardziej istotny. 

W przypadku gdy nie wiemy jaki olej znajduje się w układzie, najlepiej jest wymienić jego całość, nawet w przypadku niewielkiego ubytku, tym bardziej, że we wspomaganiu pracuje niewielka ilość oleju. Olej w układzie wspomagania przy intensywnym użytkowaniu potrafi się silnie nagrzać, dlatego ubytek może wynikać z naturalnej odparowalności oleju. Niemniej, zawsze gdy stwierdzimy obniżony poziom oleju, należy dokładnie sprawdzić czy w układzie nie ma wycieków czy zapoceń.

Oleje na bazach mineralnych, półsyntetycznych, syntetycznych (HC) i w pełni syntetycznych (PAO) są w pełni mieszalne, jeśli spełniają odpowiednie dla układu wymagania specyfikacje. W bardzo rzadkich przypadkach problematycznie po zmieszaniu mogą zachowywać się dodatki stosowane w poszczególnych olejach, dlatego najbezpieczniej wymieniać całość oleju.

Większość olejów do wspomagania jest barwionych na czerwono lub zielono, są też oleje bez barwinka w naturalnym odcieniu słomkowym. Należy pamiętać, że kolor nie jest wyznacznikiem jakości ani specyfikacji oleju. Jeśli w układzie znajduje się olej o innym kolorze niż dobrany do wymiany, należy się tylko powtórnie upewnić co do prawidłowości doboru. Kolor nie ma wpływu na właściwości oleju.

Zastosowanie w układzie wspomagania oleju w pełni syntetycznego (PAO) w porównaniu z olejem mineralnym czy nawet syntetyczny (HC) znacznie wydłuża okres bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji układu, wydatnie ograniczając ewentualne koszty naprawy.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800