Serwisowanie i obsługa manualnych skrzyń biegów

Serwisowanie i obsługa manualnych skrzyń biegów

Mit dotyczący braku konieczności wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów był mocno zakorzeniony zarówno wśród użytkowników jak i części mechaników. Praktyka jednak pokazuje, iż jest to konieczne, aby cieszyć się długoterminową, komfortową eksploatacją samochodu. Coraz większa świadomość potrzeby obsługi popularnego „manuala” niesie za sobą pytanie, jak to zrobić i jaki środek wykorzystać. Oleje te pracują w szerokim zakresie temperatur (-50ºC do +100ºC), który powoduje poważne zmiany właściwości, zwłaszcza lepkości, co może wpłynąć negatywnie na pracę mechanizmów przekładni. Cząstki stałe zawieszone są w oleju lub wytrącają się i osadzają na częściach mechanizmu. Postępującą degradację środka smarnego można zauważyć np. przez zmianę koloru, specyficzny zapach oraz obecność cząstek stałych - pozostałości po „skoksowanym” oleju.

Głównym zadaniem środka smarującego jest utworzenie filmu smarnego o takiej grubości, by mógł zabezpieczyć powierzchnie styku międzyzębnego. Grubość wytworzonej warstwy zależy od specyficznych właściwości oleju. Należy pamiętać, że olej przekładniowy spełnia kilka podstawowych zadań: smaruje współpracujące elementy, chłodzi mechanizm, zapobiega starzeniu i korozji, ma za zadanie utrzymać czystość, nie może reagować z elementami gumowymi i innymi tworzywami sztucznymi.

Dobór oleju do przekładni należy rozpocząć od ustalenia produktu spełniającego wszelkie wymagania postawione przez konstruktorów. Ważne, aby pamiętać, że wyższa klasa oleju nie zastępuje klasy niższej. Oznacza to, że np. oleju o klasie jakościowej API GL-5 nie powinniśmy stosować do przekładni, dla której dedykowanym produktem jest API GL-4. Jedną z podstawowych różnic jest użyta baza: mineralna lub syntetyczna.  


Aby jak najdłużej zachować manualną skrzynię biegów w dobrej kondycji należy regularnie kontrolować poziom i jakość oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Najczęściej zalecanym interwałem kontroli jest przebieg około 30 tysięcy kilometrów. Szczególną uwagę należy zwrócić na wycieki i widoczne nieszczelności, które mogą powodować ubytek płynu, jednocześnie pozwalają na przenikanie wilgoci i wody do wnętrza mechanizmu, co jest szczególnie niepożądane. Wymianę oleju należy przeprowadzać zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta, zazwyczaj przy sugerowanym przebiegu 80 000 km – 100 000 km. Ze względu na trudny dostęp do korków olejowych jak i samej przekładni, ważne jest by kontrolować stan i jakość oleju przynajmniej raz do roku. Poziom środka smarnego jest decydującym czynnikiem żywotności przekładni. Wymiany należy przeprowadzać zgodnie z zalecanym przez producenta interwałem. W sytuacji użytkowania w trudnych warunkach, jak np. jazda w terenie, okresy między wymianami należy skrócić, a częstotliwość kontroli zwiększyć. Zawsze należy przestrzegać zaleceń odnośnie do specyfikacji środka smarnego wytyczonych przez producenta pojazdu lub bezpośrednio przez producenta konkretnego komponentu, gdyż, jak powszechnie wiadomo, producenci pojazdów nie produkują samodzielnie płynów eksploatacyjnych.  

Ravenol jako lider w produkcji najwyższej jakości środków smarnych zdecydował, że konieczna jest głęboka specjalizacja przeznaczenia olejów, która będzie zapewniać najwyższą jakość pracy skrzyni i najlepszą możliwą ochronę jej podzespołów. Dlatego w naszej ofercie znaleźć można znacznie ponad 70 rodzajów olejów dedykowanych, specjalnie dopasowanych do konkretnych wąskich grup modeli skrzyń.

Poprawny dobór produktów RAVENOL do samochodu, w tym oleju do skrzyni automatycznej, umożliwia https://www.ravenol.pl/content/8-dobierz-olej. 

 

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800