Pigułka wiedzy o olejach silnikowych Ravenol

Pigułka wiedzy o olejach silnikowych Ravenol

Ravenol, oprócz konwencjonalnych olejów silnikowych, posiada dwie wyróżniające się serie olejów o ulepszonych właściwościach. Pierwsza seria olejów jakości OE o nazwie CleanSynto® jest przeznaczona dla silników użytkowanych w normalnych warunkach drogowych. Druga o nazwie USVO® (Ultra Strong Viscosity Oil) przeznaczona jest specjalnie dla silników o większej mocy wymagających lepszej ochrony, często pracujących w górnych granicach obrotów, używanych w bardziej ekstremalny sposób, dla kierowców, którzy preferują sportowy styl jazdy. Technologia USVO świetnie sprawdza się w środowisku tuningowanych samochodów, w których modyfikuje się silniki podnosząc moc powyżej seryjnych parametrów.

Oleje obu serii spełniają wymagania głównych producentów samochodów takich jak BMW, Mercedes, Audi/VW, Porsche, Toyota, Ford i wielu innych.

1. Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii CleanSynto®?

Oleje w tej technologii produkowane są w większości z wysokiej jakości baz hydrokrakowanych HC, choć można znaleźć też produkty w pełni syntetyczne.

2.  Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii USVO®?

W tej technologii baza olejowa produkowana jest wyłącznie z olejów syntetycznych IV i V grupy, są to oleje w pełni syntetyczne.

3. Czym wyróżniają się oleje w technologii CleanSynto® skoro są produkowane na olejach bazowych HC tak samo jak 99% olejów silnikowych dostępnych na rynku?

Oleje te przede wszystkim wyróżniają się zastosowaniem wysokiej jakości składników oraz doskonałym ich zbalansowaniem w każdej formulacji oleju, dzięki czemu, jak sama nazwa technologii wskazuje, pozwala to zachować wysoką czystość silnika, a więc i optymalne warunki jego pracy.



4. Czy sama czystość silnika może być gwarantem wysokiej jakość oleju (przy założeniu, że silnik jest w pełni sprawny)?

Dokładnie tak, a to dlatego, że słabszej jakości olej, gorzej spełniający swoje funkcje, szybciej generuje zanieczyszczenia. Nawet dodanie do słabej formulacji oleju większej ilości dodatków myjących na dłuższą metę tego nie zmieni. Czystość utrzymywana przez cały okres eksploatacji oleju jest doskonałym miernikiem jego jakości. Każda oszczędność czy pójście na skróty przy tworzeniu oleju uwidacznia się w postaci osadów nagaru, szlamu i innych zanieczyszczeń w różnych częściach silnika. Prawdopodobnie stąd wynika duża popularność różnych dodatków poprawiających właściwości olejów lub dodatków do olejów czyszczących silnik, które stosuje się podczas wymiany na nowy olej. Olej silnikowy klasy premium gwarantuje utrzymanie czystości silnika i nie wymaga zastosowania żadnych dodatkowych specyfików.

5. Czy oleje w technologii CleanSynto® spełniają wymagania OEM producentów silników?

Jak najbardziej tak, a właściwie standardowo je przewyższają. Wszystko to dzięki odpowiedniej specjalizacji olejów w zależności od oczekiwanych parametrów. Produkcja większej gamy olejów dedykowanych pozwala nie tylko na dokładne odwzorowanie parametrów oleju dla danych norm, ale także przewyższenie wymagań stawianych produktom OEM. Dla przykładu obecnie w ofercie Ravenol znajduje się kilkanaście rodzajów oleju o lepkości 5W-30.

6. Jak powstała technologia USVO® i do jakich zastosowań jest dedykowana?

Technologia USVO® powstała jako rozwinięcie technologii CleanSynto® w trakcie wieloletnich doświadczeń zdobywanych przez RAVENOL w motorsporcie. Olejom używanym w ekstremalnych warunkach wyścigów torowych stawiane są dużo wyższe wymagania w stosunku do olejów używanych w normalnych warunkach drogowych. Duża popularność samochodów sportowych o  wysokiej mocy silników zachęciła inżynierów Ravenol do przekucia doświadczenia z motorsportu na stworzenie olejów specjalnie przeznaczonych do tego typu silników. Przy czym, oleje te wciąż doskonale nadają się do silników seryjnych, ponieważ spełniają wszystkie wymagane przez ich producentów normy i specyfikacje.

Oleje w technologii USVO posiadają ekstremalną odporność na zużycie, więc są doskonałe dla silników mocno obciążanych, szczególnie o dużej mocy, również tuningowanych, poddawanych dodatkowym modyfikacjom mającym na celu podniesienie mocy powyżej seryjnych parametrów. Przy czym, oleje te wciąż doskonale nadają się do silników seryjnych, ponieważ spełniają wszystkie wymagane przez ich producentów normy i specyfikacje.



7. Na czym polega przewaga olejów w technologii USVO® nad pozostałymi olejami silnikowymi?

Główną cechą nowych olejów RAVENOL USVO® jest fakt, że ze względu na specjalne formułowanie wybranych olejów bazowych i dodatków niemal nie występuje w nich obniżenie odporności na ścinanie (utrata lepkości). Jest to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu w pełni syntetycznych olejów bazowych. Jednak nie mniej istotnym powodem zwiększenia stabilności parametrów jest eliminacja wad polimerowych modyfikatorów poprawiających indeks lepkości (VI). Uzyskuje się to na dwa sposoby:

a) w formulacji oleju nie stosuje się w ogóle polimerowych modyfikatorów lepkości (powszechnie stosuje się polimery liniowe), a żądany indeks lepkości uzyskuje się przez odpowiednie zmieszanie ze sobą olejów bazowych o różnych lepkościach,

b) w formulacji stosuje się bardzo wysokiej jakości, ekstremalnie odporne na ścinanie, polimery gwiaździste, które z uwagi na kulistą strukturę zużywają się znacznie wolniej, a co więcej, stosuje się je w znacznie niższych ilościach, więc stopień zanieczyszczenia oleju jest znikomy.

Ogólnie stosowane polimery liniowe mogą stanowić 15% składu standardowego oleju (to 99% oferty olejów na rynku). Są one największym generatorem zanieczyszczeń pochodzenia olejowego, ponieważ zostają niszczone, rozrywane i koksowane w czasie intensywnego użytkowania oleju. W wyniku tego podczas eksploatacji zarówno indeks lepkości jak i lepkość oleju ulegają ciągłemu obniżaniu przy jednoczesnym wzroście ilości zanieczyszczeń w oleju. W Europie nie ma obecnie olejów w podobnej do USVO technologii gwarantujących tak stabilne parametry użytkowe.



8. Jak w produktach Ravenol odróżnić oleje na bazie HC od tych w 100% syntetycznych?

Produkt Ravenol opisany na etykiecie jako syntetyczny to olej na bazie HC, a olej opisany jako pełen syntetyk to olej, którego baza została skonstruowana z olejów grup IV i V.

9. Wielu producentów olejów informuje, że ich oleje są w 100% syntetyczne. Czy ta informacja jest prawdziwa?

Przepisy w wielu krajach, w tym w Polsce, pozwalają na nazywanie 100% syntetetycznymi wszystkich olejów skonstruowanych na bazach HC, z nawet niewielkim dodatkiem baz IV czy V grupy. Zdecydowana większość producentów olejów silnikowych zamieszcza taką informację na opakowaniach swoich olejów, sugerując tym samym klientom, że mają do czynienia z olejem w pełni syntetycznym PAO. Nie jest to prawda.

10. Jaką mamy gwarancję że w przypadku olejów Ravenol opis informujący o zastosowanych bazach jest prawdziwy?

Niemcy są prawdopodobnie jedynym krajem na świecie, w którym ustawodawca określił definicję oleju w pełni syntetycznego. Co więcej, egzekwuje jego przestrzeganie. Widać to wyraźnie po tym, że etykiety olejów wielu producentów na rynku niemieckim różnią się od tych na polskim rynku. W Niemczech producenci olejów często zamiast informacji o 100% syntetycznej bazie podają informację mówiącą o zastosowaniu „technologii syntetycznej” lub podobnie sformułowaną, ale nie sugerującą użycia bazy w pełni syntetycznej, nazwę. Cała produkcja i konfekcjonowanie marki RAVENOL odbywa się w Niemczech i olej dostępny w polskich sieciach dystrybucji jest dokładnie taki sam jak w sklepach w Niemczech. Oryginalność produktu można potwierdzić wykorzystując kod ze zdrapki umieszczonej na każdym detalicznym opakowaniu olejów Ravenol.

11. Jak dobrać odpowiedni olej do samochodu?  

Najlepiej skorzystać z pomocy na stronie ravenol.pl w zakładce „dobierz olej”. Aby prawidłowo dobrać produkty smarne dla naszego auta należy znać parametry swojego auta potrzebne do jego prawidłowej identyfikacji w procesie wyszukiwania. Należy kolejno wybierać informacje w podanych poniżej polach:

- wybierz pojazd – wybieramy rodzaj pojazdu, zazwyczaj „samochody osobowe”,

- producent – tu wybieramy markę naszego auta. Jeśli posiadamy auto z innego regionu świata np. USA, to niektóre marki posiadają odpowiedni dopisek (USA),

- model –  tu wybieramy model auta sugerując się jego nazwą i rocznikiem,

- typ – tu wyszukujemy swoje auto po rodzaju i pojemności silnika lub kodzie nadanym przez producenta. Czasem pojawia się informacja o wyposażeniu w filtry cząstek stałych czy rodzaj napędu, czasem jest także podana moc w koniach mechanicznych KM lub kilowatach kW (zależy to od producenta auta) i zawsze są podane lata w których dany model był produkowany.

Na końcu mamy przycisk „szukaj”, który wyświetla tabele z informacjami dotyczącymi konkretnych podzespołów poszukiwanego przez nas auta.

Niektóre konstrukcje silników, czy innych podzespołów, pozwalają na zastosowanie w nich olejów o sporej rozpiętości parametrów. Należy też pamiętać, że silniki znajdują się w różnym stanie technicznym, są odmiennie użytkowane, więc w pewnych ramach można dopasować dla każdego z nich różne oleje. Także klienci mają różne preferencje co do ceny, składu bazy, oszczędności paliwa czy konkretnych parametrów oleju. W związku z tym dla każdego przypadku inny olej może być tym najlepszym.

12. Jak często wymieniać olej silnikowy?

Szczegółowe okresy wymiany oleju są zawsze podawane przez producentów samochodów w instrukcji obsługi pojazdu, zawsze można też znaleźć informacje o tym, że w przypadku użytkowania auta w trudnych warunkach należy ten interwał odpowiednio zmniejszyć. Różne auta mogą mieć zupełnie odmienne potrzeby konserwacyjne. Postęp technologii pozwolił na to, że okresy wymiany oleju silnikowego w niektórych nowszych samochodach sięgają nawet 30 - 50 tys. km i to bynajmniej nie ze względu na to, że taki interwał zachowuje silnik w dobrej kondycji, a dlatego, że producent może pochwalić się niższym kosztem serwisowania auta. Niestety efektem tego jest podwyższona awaryjność takich silników po okresie gwarancyjnym.

Ogólnie zalecane jest częstsze wymienianie oleju, najlepiej w okolicach 10 tys. km, szczególnie gdy korzysta się z auta jeżdżąc na krótkich odcinkach, lub kiedy auto służy do poruszania się w korku, albo gdy auto eksploatowane jest w ekstremalnych temperaturach, nie ważne czy dodatnich, czy ujemnych, tudzież gdy często holujemy przyczepę. Nawet częsta jazda po silnie zapylonych drogach jest uważana za przesłankę do skrócenia interwału wymiany oleju silnikowego.

13. Jakie są przyczyny degrdacji oleju? 

Podstawową przyczyną jest to, że olej po prostu pracuje, w związku z czym musi się zużywać. Istotnym jest aby olej nie zużywał się zbyt szybko, a przyczyn powodujących takie zużycie może być wiele, od uszkodzeń typowo mechanicznych, mających wpływ na poprawność pracy podzespołu, przez sposób (intensywność) jego eksploatacji, po zbyt długie interwały wymian oleju, czy w końcu nieprawidłowy jego dobór.

Oleje pracują w szerokim zakresie temperatur od ujemnych po bardzo wysokie, na przykład w silniku w okolicach komór spalania np. denko tłoka. Nadmierne obciążenie termiczne jest jedną z głównych przyczyn zachodzenia przyspieszonych procesów degradacji olejów. Proces ten spowodowany jest reakcjami chemicznymi zachodzącymi między składnikami oleju, na przykład proces utleniania, który wydatnie przyspiesza szybkość reakcji wraz ze wzrostem temperatury. Drobne cząstki zanieczyszczeń powinny być zawieszone w objętości oleju. Z czasem, gdy olej ma zbyt mało dodatków lub pracuje w wyjątkowo niekorzystnych warunkach, zanieczyszczenia te wytrącają się i osadzają w podzespole. Postępującą degradację środka smarnego można zauważyć np. przez zmianę jego lepkości, koloru, specyficzny zapach spalenizny oraz obecność cząstek stałych - pozostałości po nadmiernie zużytym oleju czy drobinki metaliczne. Ogromny wpływ na pogorszenie właściwości smarnych oleju ma także wilgoć.

Wymienione wyżej pozostałości po nadmiernie zużytym oleju to głównie polimery odpowiedzialne za poprawienie indeksu lepkości oleju. W czasie pracy ulegają one niszczeniu (rozrywaniu) przez siły ścinające, co skutkuje zmniejszaniem się lepkości oleju. Tak więc warstwa oleju oddzielająca pracujące elementy z czasem jest coraz cieńsza, co przy wyższych obciążeniach ułatwia wystąpienie tarcia półsuchego i odrywanie drobinek metalicznych z rdzennego materiału. W miejscach, gdzie takie tarcie wystąpi, mamy gwałtowny punktowy wzrost temperatury, która przyspiesza degradację chemiczną oleju przez przyrost procesów utleniania, powstawanie kwasów, żywic czy laków, oraz depozytów węglowych. W miarę postepowania zużycia oleju takich punktów jest coraz więcej, a ilość zanieczyszczeń w oleju rośnie. Kończą się na przykład dodatki neutralizujące kwasy oraz myjące i dyspergujące, tj. utrzymujące zanieczyszczenia w postaci bezpiecznych odseparowanych drobinek w zawiesinie oleju. Kiedy to nastąpi, zanieczyszczenia mogą się gromadzić w skupiska, z których większe osadzają się w zakamarkach podzespołu, a mniejsze wciąż krążą w oleju, ale z uwagi na ich wielkość nie są już obojętne i gdy trafiają pomiędzy współpracujące elementy przekładni, także powodują uszkadzanie ich powierzchni. Przez coraz większą ilość zanieczyszczeń olej tym razem zwiększa swoja lepkość, ale nie poprawia to bezpieczeństwa podzespołu, ponieważ w takim oleju zaczynają już dominować właściwości ścierne, a nie ochronne.  Dlatego właśnie odpowiednio skrócony interwał wymiany oleju jest tak istotny dla wydłużenia cyklu bezawaryjnej pracy smarowanego podzespołu.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800