5 rzeczy, które warto sprawdzić, kupując używane auto z automatyczną skrzynią biegów

5 rzeczy, które warto sprawdzić, kupując używane auto z automatyczną skrzynią biegów

Powodów by wybrać samochód używany jest wiele. Zazwyczaj najważniejszym z nich jest znacznie atrakcyjniejsza cena auta. Z takim zakupem wiąże się jednak ryzyko, że zakupimy auto mocno wyeksploatowane czy wręcz uszkodzone i narazimy się na związane z tym utrudnienia, w postaci częstych awarii oraz związanych z nimi wydatków.  Szczególnie, jeśli decydujemy się na skrzynię automatyczną – jej naprawa wiąże się zwykle z większymi kosztami niż naprawa skrzyń manualnych, dlatego, by jej uniknąć, należy dokładnie sprawdzić samochód jeszcze przed zakupem.

Automatyczna skrzynia biegów to znaczne ułatwienie w codziennej jeździe, dlatego wiele osób decyduje się właśnie na takie rozwiązanie zamiast skrzyni tradycyjnej, manualnej. Jeśli poprzedni właściciel nie dbał o skrzynię (serwis olejowy) i nie używał jej w sposób odpowiedni, skrzynia może być mocno zużyta. Kupując auto,
w którym skrzynia jest w złej kondycji, narażamy się na dodatkowe wydatki związane z naprawami.

Niestety, stan wizualny niekoniecznie musi wiązać się z faktycznym stanem technicznym. Nawet, jeśli podczas jazdy próbnej samochód działa poprawnie, może okazać się, że po niezbyt długim użytkowaniu pojawią się niewidoczne do tej pory usterki. Jeśli planujemy kupno auta z automatyczną skrzynią biegów, warto dokładnie sprawdzić, w jakiej jest ona kondycji. Na co więc zwrócić uwagę? Pomimo wielu zalet, budowa i funkcjonowanie takiej skrzyni są bardziej skomplikowane, co przekłada się na to, że również jej naprawa może być później bardziej problematyczna.

Oto 5 rzeczy, które należy sprawdzić przed zakupem:

1. Czy skrzynia biegów nie posiada widocznych wycieków, pęknięć ani wgnieceń. Wizualny stan skrzyni może wskazywać na ewentualne problemy w jej dalszym użytkowaniu.

2. Czy w miejscu uszczelnień skrzyni nie widać nierówno położonego silikonu, szczególnie różnego rodzaju/ koloru. To może sugerować, że skrzynia była naprawiana wiele razy. Jeśli dotychczasowe usterki nie zostały kompleksowo naprawione przez profesjonalistę, może okazać się, że wkrótce znowu dadzą o sobie znać.

3. Czy przekładnia pracuje cicho i płynnie zarówno tuż po uruchomieniu, gdy olej jest jeszcze zimny, jak i po jego rozgrzaniu. W obu przypadkach skrzynia powinna pracować płynnie, cicho i bez szarpnięć, oraz bez zbytniego przeciągania przy zmianie biegów.

4. Czy poziom oleju jest prawidłowy, oraz jaki jest jego stan. Gęsty, czarny, śmierdzący spalenizną olej, w którym można znaleźć drobinki metalu, albo jego duży brak lub nadmiar może sugerować wysokie zużycie skrzyni, mimo, iż ta może wciąż pracować poprawnie.

5. Czy auto nie jest świeżo naprawione po kolizji/wypadku. W czasie kolizji w wyniku przeciążeń pracujące elementy wewnętrzne skrzyni automatycznej mogą nie współpracować prawidłowo ulegając uszkodzeniu. Pozornie skrzynia może wydawać się być w dobrym stanie i działać poprawnie, ale przez niewidoczne uszkodzenia wewnętrzne może ulec awarii nawet po przejechaniu kilkunastu, czy kilkuset kilometrów od zdarzenia, a więc znacznie wcześniej niż w normalnych warunkach.

Jeśli mamy taką możliwość, na wstępne oględziny auta warto zabrać ze sobą profesjonalistę, który oceni stan auta. Nie zapominajmy też o tym, by odpowiednio dbać o skrzynię w przyszłości dzięki temu dłużej będziemy mogli cieszyć się sprawnym autem!

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800