Oleje silnikowe do aut z napędem hybrydowym

Oleje silnikowe do aut z napędem hybrydowym

Pojazdy hybrydowe wprowadzają nową, bardzo urozmaiconą architekturę napędu. Wiąże się to z różnymi sposobami zasilania takiego układu oraz sposobami połączenia i współpracy silnika elektrycznego i spalinowego. Specyfika aut z napędem hybrydowym wiąże się również ze stosowaniem specjalistycznych olei silnikowych. Co warto wiedzieć na ich temat?

W zależności od sposobu wykorzystania silnika w układzie hybrydowym, zmienia się jego charakterystyka pracy, a więc także wymagania stawiane środkowi smarnemu. Im bardziej wydajną pomoc w napędzaniu auta stanowi silnik elektryczny, tym lepsze warunki pracy ma silnik spalinowy. Oznacza to zazwyczaj znacznie niższe obciążenia przy ruszaniu czy gwałtownym przyspieszaniu. Pozwoliło to na wprowadzenie do wielu silników cyklu Atkinsona, który wprawdzie generuje mniej mocy, ale podnosi ich sprawność. Umożliwiło to także stosowanie olejów o niższej lepkości.

Silnik spalinowy w aucie hybrydowym zazwyczaj ma mniejszą pojemność skokową, ponieważ wspierany jest przez silnik elektryczny i nie musi wytwarzać całej potrzebnej mocy. W zależności od dopasowania silnika spalinowego do układu hybrydowego, jego obciążenie może być różne. Przy mniejszej pojemności skokowej wyższe są wymagania dotyczące stabilności cieplnej silnika oraz odporności oleju silnikowego na procesy starzenia, ponieważ kompaktowe jednostki są bardziej wysilone. Co więcej, w przypadku silnika zasilającego generator, musi się on często uruchamiać w celu doładowania akumulatorów, pracuje on krócej, ale i częściej.

Taka charakterystyka wpływa na częste niedogrzanie silnika, a przecież spalanie w nieoptymalnej temperaturze pracy jest niepełne i generuje więcej zanieczyszczeń. Siłą rzeczy taki silnik często pracuje na bogatszej mieszance, a więc może rozrzedzać olej. Dodatkowo przy takiej amplitudzie temperatur szybciej będzie kondensować się w silniku woda, która także zmniejsza efektywność oleju.

To nie koniec utrudnień, instalacja elektryczna w hybrydach może mieć napięcie 48V, co jest wartością znacznie wyższą od standardowych 12V. W konstrukcji, gdzie olej ma bezpośredni kontakt z silnikiem elektrycznym, jeśli przewodność oleju jest zbyt wysoka, istnieje ryzyko upływu prądu. Z drugiej strony, jeśli przewodność będzie zbyt niska, powstaje ryzyko wygenerowania ładunku elektrostatycznego, co przy obecności zasilania paliwowego nie jest pożądane. Tak zróżnicowane warunki pracy sprawiają, że niektóre silniki aut w pełni hybrydowych pracują lepiej z olejami specjalnie przystosowanymi.

Ravenol już w 2014 roku zaprezentował dwa oleje dedykowane autom hybrydowym RAVENOL EFE SAE 0W-16 oraz RAVENOL HFE SAE 5W-16. Od początku były to oleje w pełni syntetyczne na bazie PAO z dodatkiem trójatomowego molibdenu, a od 2018 roku wprowadzono też do ich produkcji technologię USVO, która gwarantuje brak spadku lepkości oleju oraz podnosi do najwyższych możliwych wartości odporność oleju na utlenianie i wysokie temperatury. Przy wyborze oleju do auta hybrydowego warto zwrócić uwagę na powyższe cechy produktu, bowiem znacznie wpływają one na funkcjonowanie pojazdu i wydłużają jego żywotność.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800