Czy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Czy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?



Automatyczne skrzynie biegów, ze względu na swoją charakterystykę pracy, wymagają płynów o bardzo wysokiej jakości i dokładnie określonych parametrach technicznych. Płyn ATF ma nie tylko chronić skrzynię, ale jest jednym z głównych elementów odpowiedzialnych za 
sprawność całego mechanizmu. Musi on pracować w zakresie temperatur od -30 do +150 °C, a chwilowo może nawet osiągać temperaturę 400 °C. Oprócz tego musi charakteryzować się zwiększoną odpornością na naciski, odpowiednią lepkością w różnym zakresie temperatur, odpornością na pienienie i na starzenie, powinien nie reagować z elementami uszczelniającymi, itd. Użycie płynu nieodpowiedniej jakości, ewentualnie zbyt niski/wysoki jego poziom w skrzyni, przegrzanie lub utrata jego właściwości spowoduje nieprawidłową pracę skrzyni i w konsekwencji przyspieszone jej zużycie aż do wystąpienia awarii. 

 

Do niedawna wielu producentów samochodów, w których zamontowane są "automaty", nie przewidywało wymiany oleju w skrzyni biegów lub podawało bardzo wysokie przebiegi między wymianamiZazwyczaj nikt głośno nie informował, że zalecenia te dotyczyły aut użytkowanych do końca gwarancji, a więc przez okres do około 6 lat lub przebiegu w pobliżu 180 tysięcy kilometrów, po przejechaniu których skrzynia nadawała się jedynie do generalnego remontu. Dziś temat wymiany oleju ATF wygląda już zgoła inaczej. Stało się to wskutek licznych awarii i usterek skrzyń w okresie gwarancyjnym, gdyż nie ma takiego płynu ATF, który nie uległby starzeniu i degradacji podczas pracy. Obecnie w instrukcjach serwisowych producenci aut wskazują na konieczność kontroli poziomu i stanu oleju ATF oraz coraz częściej podają interwały wymianCzasem można także znaleźć informacje o skróceniu interwału wymiany jeśli auto było użytkowane w tzw. warunkach ciężkich, czyli użytkowane głównie na krótkich dystansach 10-15 km, poruszające się po autostradach z prędkościami powyżej 90km/h, często ciągnące przyczepę czy użytkowane na drogach gruntowych oraz w temperaturach ujemnych. W Polsce na takie warunki skazany jest chyba każdy samochód, więc olej ATF w skrzyniach automatycznych standardowo się wymienia. Najlepsi mechanicy i eksperci zajmujący się serwisem skrzyń automatycznych zalecają stałą kontrolę oleju oraz jego pierwszą wymianę po przejechaniu maksymalnie 60 000 km, a następne, w przypadku wymiany statycznej, co 30 000 km. Zabieg serwisowy związany z kontrolą poziomu i zużycia oleju oraz cykliczna wymiana oleju ATF znacznie wydłuża żywotność skrzyni oraz, co ciekawe, często umożliwia szybkie wykrycie ewentualnych nawet drobnych usterek, których usuniecie w konsekwencji chroni właściciela przed większymi bardziej kosztownymi naprawami skrzyni 

 

Bardzo ważnym pytaniem jest to gdzie dokonać wymiany płynu w automatycznej skrzyni biegów i czy używać przy wymianie tylko oryginalnych płynów ATF? Jak na wstępie zaznaczono, wielu producentów aut nie przewidywało takiej czynności w obsłudze serwisowej, w związku z czym duża część serwisów ASO do dziś nie informuje o konieczności regularnej kontroli płynu ATF, a zdarza się, że jeszcze nie ma takiej usługi w swojej ofercie. Najlepiej więc jest poszukać warsztatu zajmującego się serwisowaniem automatycznych skrzyń biegów. Punktów takich jest całkiem sporo. Poza tym, w związku z lawinowym wzrostem ilości aut wyposażonych w "automaty" w Polsce, coraz więcej warsztatów poszerza swoją ofertę o usługi serwisowania skrzyń automatycznych. Ze znalezieniem takiego punktu w swojej okolicy nie powinno być większego problemu. Proponujemy skorzystanie z naszej sieci warsztatów Professionals  https://professionals.ravenol.pl/warsztaty/ 

 

Przy doborze płynu ATF musimy kierować się wyłącznie wskazaniami producenta skrzyni. Producenci określają bardzo precyzyjnie, poprzez nadanie specyfikacji olejowej, jaki rodzaj oleju ATF należy zastosować w ich przekładni. Musimy więc dobrać taki, który tę normę spełnia. Należy także zwrócić uwagę aby olej ATF był wyprodukowany przez renomowanego producenta gwarantującego najwyższą jakość. Firma Ravenol od lat specjalizuje się w produkcji doskonałej jakości olejów ATF do automatycznych skrzyń biegów. Nasze produkty spełniają normy wszystkich czołowych producentów skrzyń automatycznych.  

 

Podsumowując, olej w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać - zagwarantuje to jej dłuższą bezawaryjną pracę. W coraz większej sieci warsztatów specjalizujących się w serwisowaniu "automatów" możemy dokonać wymiany oleju ATF, a zastosowanie produktu specjalistycznego renomowanej marki RAVENOL (a nie produktu „uniwersalnegomoże w znaczny sposób obniżyć koszt użytkowania auta, jednocześnie zapewniając najwyższą jakość produktu, który często przewyższa właściwościami produkty OE 

 

Poprawny dobór produktów RAVENOL do samochodu, w tym oleju do skrzyni automatycznej, umożliwia https://www.ravenol.pl/content/8-dobierz-olej. 

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800