Mity związane z manualnymi skrzyniami biegów.

Mity związane z manualnymi skrzyniami biegów.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku, jednak wciąż najwięcej kierowców używa skrzyni manualnej. Wynika to z wielu przekonań, które niekiedy okazują się błędne. Jak jest naprawdę? Przedstawiamy 3 najpopularniejsze mity na temat skrzyni manualnej.

Mit 1. Skrzynie manualne rzadziej się psują

Mówiąc „manualna skrzynia biegów”, większość kierowców ma przed oczami konstrukcje z lat 90. Skrzynia manualna kojarzy się z niezawodnością, panuje wręcz przekonanie, że jeśli już uległa ona uszkodzeniu, to prawdopodobnie trafiła się „wybrakowana sztuka”. Należy stanowczo stwierdzić, że manualne skrzynie biegów przez lata przeszły bardzo dużą przemianę i nie są to już te same „pancerne” mechanizmy. Jak wykazuje praktyka, brak ich odpowiedniego serwisowania i regularnych przeglądów połączonych z wymianą oleju, skutkuje częstymi problemami. Wiąże się to po części z kolejnym mitem.


Fot. 1. Uszkodzona bieżnia łożyska.

Mit 2. Skrzynie manualne nie wymagają wymiany oleju

Właściciele pojazdów, którzy doświadczyli uszkodzenia manualnej skrzyni biegów, często tłumaczą brak wykonywania bieżącej obsługi w typowy sposób: „producent nie przewiduje, nie zaleca wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów”. Jest to błąd interpretacyjny i brak świadomości użytkownika, do czego oczywiście ma prawo.

To personel techniczny warsztatów naprawczych powinien uświadomić użytkownika o konieczności wykonywania bieżącej obsługi. Zwróćmy uwagę na to, że producent samochodu nie podaje w książce serwisowej że „nie zaleca się” lub tym bardziej „nie zezwala się” czy „zabrania się” wymiany oleju. Producenci pojazdów tylko „nie przewidują” jego wymiany. A więc według producenta manualna skrzyni biegów powinna pracować bezawaryjnie przez „okres gwarancyjny” pojazdu bez żadnej obsługi – radzi Grzegorz Kawka z Ravenola.

 

Brak regularnej obsługi, wymiany oleju, a przez to brak usuwania powstających zanieczyszczeń i opiłków powoduje, iż dostają się one między koła zębate czy w bieżnie łożysk, doprowadzając do ich uszkodzenia, co obok uszkodzeń synchronizatorów, jest jedną z najczęstszych usterek występujących w manualnych skrzyniach biegów. Dlatego fakt posiadania manualnej skrzyni biegów nie zwalnia nas z obowiązku regularnego serwisu i wymiany oleju.


Fot. 2. Uszkodzony synchronizator.


Mit 3. Samochody z „manualem” spalają mniej

Wielu kierowców jest przekonanych, że samochody z automatyczną skrzynią więcej spalają. Tymczasem okazuje się, że testy nie wykazują znacznych różnic w zużyciu paliwa. Największy wpływ w tej kwestii ma styl jazdy oraz eksploatacja pojazdu. Na korzyść skrzyń automatycznych przemawia również fakt, iż wyposażone są one w komputer sterujący, dzięki któremu można ekonomicznie przekładać biegi. Niektóre modele mają także opcję wyboru ekonomicznego trybu jazdy, dzięki któremu można zaoszczędzić benzynę.

Podczas wyboru auta z automatyczną lub manualną skrzynią biegów należy kierować się przede wszystkim swoimi potrzebami i stylem jazdy. W społeczeństwie wciąż funkcjonuje wiele mitów na temat skrzyń manualnych, przez co nie mamy obiektywnego obrazu, która opcja będzie najlepsza dla nas. Dlatego przed zakupem warto zweryfikować, czy cechy, które przypisujemy danemu rodzajowi auta mają pokrycie w rzeczywistości.


Fot. 3. Uszkodzone koło zębate.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800