Jak dbać o skrzynię manualną

Jak dbać o skrzynię manualną

Aby możliwie jak najdłużej cieszyć się bezawaryjną pracą manualnej skrzyni w naszym aucie musimy przestrzegać kilku prostych zaleceń. Przede wszystkim należy bezwzględnie zalewać skrzynię prawidłowo dobranym olejem. Jeśli nie posiadamy instrukcji serwisowej auta lub mamy problem z doborem można skorzystać z zakładki „Dobierz olej” na stronie ravenol.pl. Kolejną istotną sprawą jest kontrola stanu i poziomu oleju. Ponieważ pojazdy z manualną skrzynią biegów nie są wyposażone w bagnety do monitorowania ilości środka smarnego w przekładni, weryfikacja poziomu oleju odbywa się poprzez otwór wlewowy/inspekcyjny. Jest to otwór umożliwiający napełnienie przekładni świeżym olejem, a jednocześnie otwór ten pełni funkcję inspekcyjną dla poziomu oleju. Istotne jest, aby dbać o odpowiedni poziom oleju, gdyż jego nadmiar również jest niewskazany. Koła zębate są częściowo zanurzone w oleju, więc układ smarowany jest w sposób tzw. zanurzeniowo-rozbryzgowy. Zbyt duża ilość środka smarnego może spowodować nadmierne zanurzenie wałków i kół zębatych, co skutkuje wzrostem oporów pracy. Może to być przyczyną np. spadku mocy i/lub nadmiernego zużycia paliwa. Z drugiej strony, w wyniku zbyt niskiego poziomu może dojść do sytuacji, gdy powierzchnia lustra oleju jest poniżej założonego poziomu, w wyniku czego proces smarowania rozbryzgowego nie jest w pełni realizowany, co z czasem prowadzi do przytarć niedostatecznie smarowanych elementów. Aby jak najdłużej zachować manualną skrzynię biegów w dobrej kondycji należy regularnie kontrolować czy zarówno poziom jak i jakość oleju są zgodne z zaleceniami producenta. Najczęściej zalecanym interwałem kontroli jest przebieg około 30 tysięcy kilometrów. Jeśli podczas kontroli stanu po odkręceniu korka olej nie wycieka z otworu należy uzupełnić jego poziom. W czasie dolewania, w momencie, kiedy poziom oleju zrówna się z dolną krawędzią otworu i olej zacznie się przelewać mamy pewność, że została osiągnięta odpowiednia ilość środka smarnego. Jeśli olej w skrzyni jest mocno zanieczyszczony, śmierdzi spalenizną, są w nim widoczne opiłki należy go wymienić. Szczególną uwagę należy zwrócić także na wycieki i widoczne nieszczelności, które mogą powodować ubytek  oleju, a jednocześnie pozwalają one na przenikanie wilgoci (wody) do wnętrza skrzyni, co jest szczególnie niepożądane. Wymianę oleju należy przeprowadzać zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta, zazwyczaj przy sugerowanym przebiegu 80 000 km – 100 000 km. Zaniedbywanie tej czynności eksploatacyjnej może doprowadzić do pogorszenia komfortu eksploatacji, a w skrajnych przypadkach - do uszkodzenia manualnej skrzyni biegów. Należy pamiętać o tym, że zalecany interwał wymiany środka smarnego jest interwałem maksymalnym, jego skrócenie może wydatnie wydłużyć żywotność skrzyni ponad zakładany przez producenta okres eksploatacji.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800