5 PYTAŃ, KTÓRE CHCIAŁABYŚ ZADAĆ MECHANIKOWI

5 PYTAŃ, KTÓRE CHCIAŁABYŚ ZADAĆ MECHANIKOWI

Kobiety, które nie interesują się motoryzacją, a ściślej mówiąc mechaniką pojazdową, najczęściej nie mają wiedzy na temat działania poszczególnych układów w samochodzie. Taka sytuacja sprawia, że w ich głowach mogą pojawić się pytania dotyczące użytkowania pojazdu, których obawiają się zadać. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób działa układ hamulcowy, po co w ogóle wymienia się części w samochodzie oraz jak sprawić, by samochód był mniej paliwożerny, to znaczy, że chcesz pogłębić swoją wiedzę, i nie ma w tym nic dziwnego. Lepiej zadawać z pozoru oczywiste pytania niż narażać się na niepotrzebne komplikacje, gdy auto przestanie współpracować.

 

1. Dlaczego w ogóle należy wymieniać części w samochodzie? Przecież wydają się nadal sprawne.

W każdym pojeździe są tak zwane elementy eksploatacyjne, które należy regularnie wymieniać, aby utrzymać pojazd w dobrym stanie technicznym. Do najpopularniejszych części należą klocki hamulcowe, końcówki drążków, rozrząd z pompą wody oraz kable czy świece zapłonowe. Oczywiście lista elementów eksploatacyjnych jest dłuższa i nieco różni się w przypadku konkretnych pojazdów, niemniej należy założyć, że w każdym samochodzie są elementy, które się po prostu zużywają. Z czego to wynika? Na przykładzie hamulców- klocki dociskane są do tarczy hamulcowej, która wykonana jest z trwalszego materiału- takie połączenie skutkuje ich ścieraniem się. Jeżeli Twój styl jazdy można opisać jako dynamiczny i poruszasz się przeważnie po mieście, wówczas często używasz pedału hamulca, więc klocki trzeba będzie częściej wymieniać. W niektórych przypadkach w aucie znajdują się czujniki informujące o konieczności wymiany danego elementu, w innych w oparciu o wyniki testów producenci obliczyli, że dana część statystycznie powinna być wymieniana co pewien okres lub przebieg. Dokładne informacje dotyczące Twojego auta znajdziesz w instrukcji obsługi. Postępowanie według zaleceń producenta eliminuje ryzyko wystąpienia awarii.

 

2. Dlaczego trzeba wymieniać olej?

W silniku wiele elementów współpracuje na zasadzie tarcia, także przy wysokich prędkościach. Olej utrzymuje pomiędzy nimi cienką warstwę zapobiegającą nadmiernemu wzrostowi temperatury. Bez odpowiedniego smarowania silnik szybko uległby zatarciu. Im więcej kilometrów pokonujesz, tym częściej musisz wymieniać olej. Dlaczego? Ponieważ olej w czasie pracy traci pożądane właściwości i z czasem coraz gorzej chroni współpracujące elementy silnika. Dodatkowo olej powinien utrzymywać silnik w czystości pochłaniając zanieczyszczenia powstające podczas pracy, które zostają potem razem z nim usunięte z silnika. Właśnie dlatego należy możliwie często wymieniać olej. Po prostu przedłuża to bezawaryjną pracę silnika.

 

3. Jak nie dopuścić do rozładowania się akumulatora?

Za dostarczanie energii elektrycznej w pojeździe odpowiedzialny jest akumulator. Jego wymiana, choć nie jest skomplikowana, nie należy do najtańszych. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych wydatków, musisz wiedzieć jak o niego dbać. Najwięcej energii zużywa się podczas rozruchu pojazdu. Idąc dalej tym tropem: jeżeli wykorzystujesz auto wyłącznie w mieście, a twoje trasy są krótsze niż kilka kilometrów, Twój akumulator może szybko się rozładować. Dlaczego tak się dzieje? Za doładowywanie akumulatora odpowiada alternator, który spełnia swoją funkcję wyłącznie podczas jazdy. Jeżeli odcinki są bardzo krótkie, po prostu nie zdąży go doładować. Rada? Pojedź raz w tygodniu za miasto, na minimum półgodzinną przejażdżkę. W taki sposób pozwolisz alternatorowi wykonywać swoją pracę. Taki zabieg poprawi też kondycję olejów w skrzyni biegów i silniku pozwalając na odparowanie skondensowanej w nich wody z otoczenia.

 

4. Co się stanie, jeśli pomylę benzynę bezołowiową z olejem napędowym?

W dużym skrócie: silniki wysokoprężne, czyli tak zwane diesle, cechują się odmienną budową od benzyniaków. Jeżeli pomylisz paliwa i zorientujesz się przed ruszeniem w dalszą trasę, sytuacja nie jest tak zła, jak może Ci się wydawać. Pod żadnym pozorem nie uruchamiaj pojazdu. Poinformuj o tym fakcie pracowników stacji benzynowej, którzy najczęściej mają kontakty do firm zajmujących się takimi przypadkami. Paliwo zostanie usunięte z baku samochodu i po ponownym zatankowaniu pojazd jest gotowy do dalszej jazdy. Jeśli jednak zorientujesz się dopiero w trakcie jazdy, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, wyłącz silnik i zadzwoń po pomoc.

 

  1. Jak sprawić, by moje auto było mniej paliwożerne?

W zależności od pojemności silnika, stylu jazdy oraz nawyków samochód do pracy potrzebuje różnej ilości paliwa. Aby ją zmniejszyć i jednocześnie zaoszczędzić pieniądze, postępuj według poniższych reguł. Nie jedź dynamicznie, zanim silnik nie osiągnie 90 stopni Celsjusza. Jeżeli możesz, hamuj silnikiem. Utrzymuj obroty w średnim zakresie dla danego silnika. Zbyt niskie obroty bardzo obciążają elementy silnika a zbyt wysokie zwiększają zapotrzebowanie na paliwo. Staraj się jeździć płynniej, przewiduj sytuację na drodze, nie przyspieszaj, gdy wiesz, że za chwilę trzeba będzie hamować. Dbaj o właściwe ciśnienie w oponach, zbyt niskie będzie natychmiast odczuwalne przez częstsze wizyty na stacji benzynowej.

 

Przede wszystkim nie wahaj się pytać! Pamiętaj, że nie musisz być ekspertką w każdej dziedzinie, a pytania pomogą Ci lepiej poznać swój samochód i dzięki temu lepiej o niego dbać.

Jesteśmy jedną z najbardziej technologicznie innowacyjnych firm w naszej branży, a wysoka jakość i optymalny skład naszych produktów stanowią podstawę naszego sukcesu. To specjalne receptury oraz unikalne procesy rozwojowe i produkcyjne, indywidualnie dopasowane do wymagań naszych klientów, czynią produkty RAVENOL coraz popularniejszymi na całym świecie. Poprzez partnerską współpracę z czołowymi producentami rynku motoryzacyjnego tworzymy oleje spełniające przyszłe wymagania, określane przez przodujących producentów w branży samochodowej, takich jak Mercedes-Benz, Daimler Chrysler, BMW, AUDI, VW, Porsche, Ford, ZF, MAN, Scania, Volvo, MTU, Deutz, Steyr Motors oraz Cummins. Ogromne inwestycje we własne laboratoria, ciągłe szkolenia naszych pracowników, którzy ściśle współpracują z producentami silników i wreszcie rozwój naszego zaangażowania w motosporcie i możliwość prowadzenia badań w tych, jakże trudnych, warunkach wyścigowych, pozwalają nam osiągać techniczną perfekcję.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Michna
e.michna@ravenol.pl
Tel. 577-769-800