Generacje sprzęgieł Haldex oraz ich serwisowanie

Generacje sprzęgieł Haldex oraz ich serwisowanie

Obecnie w użyciu znajduje się pięć generacji sprzęgła Haldex, poniżej ich krótka charakterystyka.

Haldex I generacji był wyposażony jedynie w pompę hydrauliczną, napędzaną w wyniku różnic prędkości kół tylnych i przednich. Wersja ta miała spore opóźnienie w działaniu. Przeniesienie mocy na tylne koła wymagało ok. 1/4 obrotu przednich kół, załączenie potrafiło wywołać „szarpnięcie” tylnej osi pojazdu.  Nagłe zarzucanie tyłem w podsterownym aucie może być niezbyt komfortowe, a w pewnych sytuacjach nawet niebezpieczne.

Haldex II generacji działał podobnie, ale wyposażony był w szybciej reagującą mechaniczną pompę hydrauliczną oraz elektryczne zawory sterujące i regulujące ciśnienie. Dzięki temu sprzęgło działało płynnie i było rozłączane np. podczas hamowania, tak, by nie miało wpływu na działanie systemu ABS. Od tej generacji szybkość załączania można uznać za wystarczającą, większość osób może mieć problem z wyczuciem momentu załączenia napędu. 

Haldex III generacji był już systemem w pełni aktywnym.  Do tej wersji dodano pompę elektryczną, realizującą tak zwane "wstępne spięcie” oraz elektronikę. Uzyskano w ten sposób kolejną poprawę szybkości załączania oraz możliwość „przewidywania” niektórych sytuacji. Jednostka sterująca mając dostęp przez szynę CAN do danych dotyczących prędkości, jazdy po łuku, hamowania silnikiem czy przyspieszania, może reagować na sytuację na drodze.

Haldex IV generacji pozbawiono pompy hydraulicznej, za to wzmocniono pompę elektryczną i dołożono zbiornik akumulujący ciśnienie oleju. Układ taki sprawnie generuje zarówno spięcie wstępne jak i pełne. Rozwinięto też sterowanie elektroniczne, umożliwiając znacznie szerszą bardziej „inteligentną” ingerencję w sterowanie napędem na wszystkie koła.

Haldex V generacji to właściwie rozwinięcie generacji IV. Nacisk położono tu na prostszą konstrukcję i redukcję strat energii w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Obniżono wagę podzespołu przez usunięcie akumulatora ciśnienia wstępnego i zwiększono wydajność pompy elektrycznej. Początkowo wariant ten budził spore kontrowersje z powodu wolniejszego załączania, ale były to problemy związane z niedopracowanym oprogramowaniem. Haldex V generacji nie posiada filtra.

Ponieważ sprzęgła Haldex są stosowane przez różnych producentów aut, a każdy z nich może podawać inne informacje dotyczące ich serwisowania, podajemy dane ogólne dotyczące interwałów wymiany, które należy zweryfikować z konkretnymi zaleceniami dla danego auta. 

Dane dla pierwszych generacji sprzęgieł haldex mówią o wymianie oleju co 30 tys. km oraz wymianie filtra co 60 tys. km. W sprzęgłach IV i V generacji wymiana oleju jest zalecana ze znaczną rozpiętością. Różnice pojawiają się w zależności od tego czy to dane producenta sprzęgła (zazwyczaj 30 tys. km) czy też producenta auta, a nawet miejsca czy czasu podania tej informacji- np. książka serwisowa auta zaleca wymianę co 60 tys. km, a aktualne dane z serwisu mogą podawać nawet 120 tys. km. Producenci aut podają też okres wymiany na przykład co 3 lata bez względu na przebieg, a niekiedy można spotkać informacje o wręcz braku konieczności serwisowania tego podzespołu. 

Haldex to układ hydrauliczny ze sprzęgłem ciernym, a więc w trudnych warunkach eksploatacji może dochodzić do silnego nagrzewania tarczek sprzęgła, przez co następuje przyspieszona degradacja oleju, a powstające produkty tarcia zanieczyszczają układ hydrauliczny. Takie warunki pracy nie sprzyjają długiej żywotności oleju, którego na dodatek jest w takim sprzęgle niewiele.

Firma RAVEVOL jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży odpowiednik produktów OEM odpowiadający wymaganiom wszystkich obecnie produkowanych generacji sprzęgieł Haldex. Produkt RAVENOL AWD-H Fluid jest oferowany w kartuszach do wyciskania o pojemności 300ml oraz w butelkach 1L i 4L, a oprócz gwarantowanej wysokiej jakości będącej znakiem rozpoznawczym marki Ravenol jest też zdecydowanie tańszy od produktów OEM.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Woźniak
e.wozniak@ravenol.pl
Tel. 577-768-800