Gosia Rdest na liście kandydatek do W Series

Gosia Rdest na liście kandydatek do W Series

Gosia Rdest wśród kandydatek do W Series, nowej serii wyścigowej dedykowanej wyłącznie kobietom. W przyszłym roku 18 wybranych zawodniczek zmierzy się w wyścigach bolidem Formuły 3. Pula nagród wynosi 1,5 mln dolarów. 

Gosia Rdest znalazła się wśród 60-ciu kandydatek do W Series.28 listopada ogłoszono listę 55 kandydatek ubiegających się o miejsce w nowej serii, stworzonej z myślą o kobietach. 18 grudnia poznaliśmy ostatnie pięć nazwisk branych pod uwagę. Na liście znalazły się zawodniczki z całego świata, w wieku od 17 do 33 lat, z bardzo zróżnicowanym doświadczeniem w rozmaitych seriach wyścigowych. Kandydatki wezmą udział w sesjach eliminacyjnych, nad którymi czuwać będzie były kierowca Formuły 1 i dwukrotny zwycięzca Le Mans Alex Wurz. Miejsce w serii znajdzie tylko 18 kobiet. Zwyciężczyni serii otrzyma pół miliona dolarów i być może szansę na start w Formule 1. 

Podczas inauguracyjnego sezonu 2019, panie zmierzą się podczas sześciu rund, które towarzyszyć będą weekendom wyścigowym DTM. Pojedynczy wyścig trwać będzie 30 minut. Kalendarz przedstawia się następująco:

3 - 5 maja | Hockenheim

17 - 19 maja| Zolder

7 - 9 czerwca | Misano

5 - 7 lipca | Norisring

19 - 21 lipca | Assen

10 - 11 sierpnia | Brands Hatch

Gosia Rdest tak wypowiada się o swojej kandydaturze do W Series:

„Szczerze mówiąc, początkowo nie myślałam o możliwości wzięcia udziału w W Series. Skupiam się na wyścigach w klasie GT, z powodzeniem rywalizuję na torze z mężczyznami. Jestem obecna na torach wyścigowych już od 10 lat. Jest to na pewno projekt innowacyjny i pionierski, stanowiący bardzo wyraźny moment w historii kobiet w motorsporcie. Z tego właśnie powodu, chciałabym być jego częścią. Być może przekonam się, że to wspaniały pomysł, być może okaże się klapą, ale chciałabym mieć możliwość tworzenia tej historii i obserwacji uczestniczącej. To może być niezwykle ważne doświadczenie. Nie ukrywam także, że perspektywa ścigania się ponownie bolidem jednomiejscowym, w dodatku bez konieczności wnoszenia horrendalnego budżetu, okazała się bardzo kusząca. Byłoby to dla mnie z pewnością cenne doświadczenie oraz co tu kryć – po prostu duża przyjemność. 

Angażuję się w działania na rzecz kobiet w motorsporcie całym sercem. Od tego roku ambasadoruję programowi „The Girls on Track Karting Challenge”. Przekonałam się, że chciałabym przekazywać swoją wiedzę i doświadczenie początkującym zawodniczkom, pomagać im w walce o swoje marzenia. Daje mi to niezwykłą satysfakcję. Myślę, że uczestnictwo w W Series bardzo ubogaci moją wiedzę i pomoże mi w dalszych działaniach z dziewczynkami. Także to było ważnym argumentem na rzecz zgłoszenia się do tej serii. 

 

Myślę, że dobrym posunięciem ze strony organizatorów było dołączenie W Series do weekendów wyścigowych DTM, które cieszą się niezwykłą popularnością, zwłaszcza w Niemczech. Myślę, że wysoka frekwencja sprawi, że wiele ludzi zobaczy kobiety na torze, „oswoi się” z tym widokiem, przekona, że kobiety są szybkie i waleczne, ze chcą być obecne w tym sporcie. To może pomóc w przełamywaniu stereotypów w głowach fanów motoryzacji i faktycznie torować kobietom drogę do ścigania się na najwyższym poziomie. 

Podsumowując – chętnie usiądę za kierownicą tego bolidu i zobaczę, dokąd zajedziemy”. 

Co istotne, każda z zawodniczek będzie miała do dyspozycji taki sam bolid Formuły 3 Tatuus T-318. Gosia Rdest miała w swojej karierze krótki epizod w pojazdach jednomiejscowych. W 2013 roku brała udział w zawodach BRDC Formuła 4, zdobywając nagrodę Who Zoom Award za największą liczbę udanych wyprzedzeni w sezonie. Jednak już od 5 lat jeździ w samochodach turystycznych, co wiąże się z zupełnie inną techniką jazdy. Gosia Rdest komentuje: „Myślę, że organizatorzy zaczęli zbyt odważnie, wybierając do tych zawodów bolid Formuły 3. By nauczyć się prowadzić taki bolid potrzeba wiele nauki. Bardzo trudne będzie wybranie 18 zawodniczek mogących z powodzeniem rywalizować na podobnym poziomie. Jest zaledwie kilka kobiet ścigających się Formułą 3 i to one na pewno będą zdecydowanymi faworytkami serii. Myślę, że różnice w umiejętnościach zawodniczek, a co za tym idzie, ich wynikami, będą bardzo duże”.

Projekt od początku budzi sporo kontrowersji w świecie motorsportu. Według organizatorów, jego głównym celem jest otwarcie kobietom drzwi do wyścigów Formuły 1. Jak twierdzi Adrien Newey, genialny inżynier projektujący bolidy Formuły 1, powodem, dla którego nie ma kobiet w F1 nie jest brak umiejętności, ale brak otrzymanej szansy. Na szklany sufit zwraca uwagę również David Coulthard, były wicemistrz świata Formuły 1. Jego zdaniem stworzenie specjalnej serii dla kobiet to pierwszy krok w kierunku zwiększenia ich udziału w zawodach Formuły 1, na zasadzie zwiększenia ich możliwości uczestnictwa w motorsporcie. Przeciwnicy (i przeciwniczki) W Serieszauważają jednak, że taka segregacja nie jest dobra, ponieważ kobiety mogą z powodzeniem rywalizować z mężczyznami, nie trzeba zaś tworzyć dla nich osobnej serii, w której poziom na pewno będzie niższy niż w serii ogólnodostępnej. Tego zdania jest na przykład Pippa Mann, Brytyjka startująca przez wiele lat w IndyCar, która napisała na swoim Twitterze, że to krok wstecz w walce o równość w sportach motorowych.  

Pewne jest natomiast, że W Series, pomimo wszystkich kontrowersji (a może właśnie dzięki nim), cieszyć się będzie dużym zainteresowaniem mediów. 

Pełna lista sześćdziesięciu zawodniczek biorących udział w eliminacjach do W Series przedstawia się następująco: 

Driver

Nationality

Age

Background

Ayla Agren

Norway

25

Road to Indy, F1600 (champion)

Amna Al Qubaisi

UAE

18

Italian F4

Chelsea Angelo

Australia

22

Supercars Development Series

Carmen Boix Gil

Spain

22

NASCAR Whelen Euro

Sarah Bovy

Belgium

29

Lamborghini Super Trofeo

Toni Breidinger

United States

19

USAC Midget, ARCA

Alessandra Brena

Italy

23

 

Ivana Cetinich

South Africa

22

Kart racing

Jamie Chadwick

United Kingdom

20

British F3, British GT (GT4 champion)

Veronika Cicha

Czech Republic

31

Boss GP

Sabre Cook

United States

24

Road to Indy, US F4

Courtney Crone

United States

17

Formula Car Challenge

Natalie Decker

United States

21

ARCA

Mira Erda

India

18

JK Tyre Championship

Carlotta Fedeli

Italy

26

TCR

Cassie Gannis

United States

27

NASCAR K&N

Marta Garcia

Spain

18

Spanish F4

Michelle Gatting

Denmark

24

Danish Supertourisme

Angelique Germann

Germany

27

Austrian F3

Megan Gilkes

Canada

17

F1200 Canada

Samin Gomez

Venezuela

26

GP3

Grace Gui

China

27

Asian Formula Renault

Michelle Halder

Germany

19

TCR Germany

Esmee Hawkey

United Kingdom

20

Porsche Carrera Cup GB

Jessica Hawkins

United Kingdom

23

Mini Challenge

Shea Holbrook

United States

28

Lamborghini Super Trofeo

Carmen Jorda

Spain

30

GP3

Vivien Keszthelyi

Hungary

17

Audi SS R8 Cup

Emma Kimilainen

Finland

29

STCC

Natalia Kowalska

Poland

28

Formula Two

Stephane Kox

Netherlands

24

GT4 European

Miki Koyama

Japan

21

Japanese F4

Fabienne Lanz

South Africa

32

Kart racing

Francesca Linossi 

Italy

26

 

Andreveya Lyubov

Kazakhstan

22

 

Milla Makela

Finland

25

Finnish Formula Ford

Alexandra Marinescu

Romania

18

British F4

Milou Mets

Netherlands

28

LMV8 Oval Series

Sheena Monk

United States

29

Lamborghini Super Trofeo

Sarah Moore

United Kingdom

25

LMP3, Ginetta Junior (champion)

Marylin Niederhauser

Germany

22

GT4 European

Tasmin Pepper

South Africa

28

VW Engen Polo Cup

Vicky Piria

Italy

25

GP3, European F3 Open

Taegen Poles

Canada

20

Kart racing

Alice Powell

United Kingdom

25

GP3, Formula Renault UK (champion)

Charlotte Poynting

Australia

20

Aussie Racing Cars

Gosia Rdest

Poland

25

GT4 European Series

Naomi Schiff

Belgium

24

Formula Renault 2.0, GT4 European

Carrie Schreiner

Germany

20

Lamborghini Super Trofeo (Middle East Pro-Am champion)

Sharon Scolari

Switzerland

23

Formula Renault 2.0

Doreen Seidel

Germany

33

VW Scirocco, GT4 European

Siti Shahkirah

Malaysia

24

F4 SEA

Sneha Sharma

India

28

JK Tyre Championship

Ines Tattinger

France

28

 

Bruna Tomaselli

Brazil

21

Road to Indy

Shirley van der Lof

Netherlands

32

German F3

Beitske Visser

Netherlands

23

Formula Renault 3.5, GT4 European

Alexandra Whitley

Australia

25

 

Fabienne Wohlwend

Liechtenstein

21

Ferrari Europe

Caitlin Wood

Australia

21

Blancpain GT

Hanna Zellers

United States

21

US F4, IMSA Prototype Challenge

Po raz pierwszy sześćdziesiątka pań spotka się na torze w Austrii już pod koniec stycznia. 24 – 28 stycznia odbędą się eliminacje, obejmujące jazdy na torze i rozmowy kwalifikacyjne , na podstawie których wybrane zostaną finalistki.

KONTAKT PRASOWY
Ewelina Wołoszyn
e.woloszyn@ravenol.pl
Tel. 577-768-800