Zasady doboru i znaczenie jakości płynów dla automatycznych skrzyń biegów

Automatyczne skrzynie biegów, aby mogły służyć bezawaryjnie wymagają właściwego użytkowania oraz przestrzegania terminowych wymian płynów ATF i opcjonalnie filtrów (możliwe w większości modeli skrzyń). W zależności od warunków użytkowania i typu skrzyni najczęściej pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 30-60 tys. km, a każdej następnej już co ok. 30-45 tys. km.

Dla właściwego funkcjonowania skrzyni ogromne znaczenie ma dobór przeznaczonego dla niej płynu ATF. W skrzyniach starszego typu montowanych w samochodach do połowy lat 90-tych w znacznej większości do wymiany oleju wystarczał Dexron II lub Dexron III. Jednakże duży wzrost popularności aut z automatami spowodował szybki rozwój technologiczny automatycznych skrzyń biegów. Pojawiły się skrzynie cztero-, pięcio-, sześcio-, siedmio- czy ośmiobiegowe np. automatikgetriebe ZF GA8HP45Z/70Z/90Z 8/1.

Równocześnie wzrosły wymagania co do parametrów jakie musiały spełniać płyny ATF użyte w tych skrzyniach. Nowe konstrukcje automatycznych skrzyń biegów wymuszały stosowanie płynów o innych często wyższych parametrach. Nowe parametry, które muszą spełniać płyny ATF zastosowane do smarowania skrzyń, oznaczane są przez producentów jako nowe normy i stale ich przybywa.

W konsekwencji powstało wiele różnych produktów do różnych typów skrzyń. Dla przykładu producent skrzyń ZF do roku 2004 produkował skrzynie cztero- i pięciobiegowe montowane głównie w samochodach Volkswagen oraz Audi. Olej tam stosowany musiał spełniać normę G052 162. Po roku 2004 wprowadził sześciobiegową skrzynię, która stopniowo zastępowała wcześniejsze modele. Do niej jednak już poprzedni olej nie mógł być stosowany tylko nowy z normą G055 005. Podobnie było z innymi producentami skrzyń automatycznych. Liczba konstrukcji skrzyń i zastosowanych w nich rozwiązań dynamicznie wzrasta, co jednocześnie wpływa na konieczność stosowania płynów o specjalnych właściwościach, których również przybywa.

Jak więc dobrać płyn ATF do automatycznej skrzyni biegów?

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na dobór płynu jest wskazanie przez producenta skrzyni jakiej klasy płyn ATF jest wymagany do danego modelu samochodu, co skutkuje nadaniem precyzyjnych norm i specyfikacji. Producenci płynów ATF wytwarzają płyny odpowiadające tym normom zgodnie z wskazanymi właściwościami. Renomowani producenci płynów tacy jak Ravenol poddają swe produkty bardzo kosztownym testom producenckim, które skutkują uzyskaniem aprobat producentów skrzyń automatycznych.

Kroki doboru oleju

  1. Dokładne określenie modelu pojazdu (marka,model,silnik,rocznik)
  2. Określenie typu i modelu skrzyni zamontowanej w pojeździe.
  3. Odnalezienie w książce serwisowej typu oleju i/lub norm i specyfikacji olejowej.

Często jest to bardzo utrudnione lub nawet niemożliwe. Dlatego też Ravenol stworzył narzędzie umożliwiające odnalezienie odpowiedniego produktu w łatwy i szybki sposób. Na stronie www.ravenol.pl w zakładce „dobierz olej” można dobrać odpowiednie oleje do każdego samochodu.

Bardzo ważna jest jakość stosowanego oleju. Używając produktów wątpliwej jakości możemy narazić się na wcześniejszą konieczność naprawy naszej skrzyni. Niewłaściwy olej może nie tylko zaburzyć prawidłowe sterowanie zmianą przełożeń ale może też wejść w reakcje z materiałami, z których zrobione są uszczelki, co spowoduje utratę szczelności skrzyni biegów.  

Dlatego też dobierając olej do automatycznej skrzyni biegów należy także zwrócić uwagę na renomę producenta. Najwięksi producenci olejów „skupiają się” głównie na ofercie olejów silnikowych, nie angażując się w rozwój oferty płynów ATF. Firma Ravenol postawiła na rozwój oferty płynów ATF stając się niekwestionowanym liderem w ilości proponowanych olejów do automatycznych skrzyń biegów.