Zakup używanego samochodu z automatyczną skrzynią biegów – sprawdź przed wyborem!

Wielu kierowców zastanawia się nad zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Wszyscy dziś doświadczamy codziennej jazdy w korkach ulicznych i ciągłe operowanie sprzęgłem oraz dźwignią zmiany biegów bywa naprawdę męczące. Taka też prawda, że kto doświadczył jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów, ten już za nic nie będzie chciał powrotu do samochodu ze skrzynią manualną. Na rynku wtórnym oferta „automatów” stanowi ponad 30% z wszystkich ofert sprzedaży i wciąż się powiększa. Jest już z czego wybierać, ale czy wszystkie te auta godne są polecenia? Obawa przed zakupem egzemplarza z niesprawną bądź uszkodzoną skrzynią może być kosztownym błędem i z pewnością odstrasza przed przesiadką do bardziej wygodnego samochodu. Jak odróżnić dobry automat od złego? Najczęstszym błędem podczas zakupu samochodu z „automatem” są zbyt krótkie jazdy testowe, podczas których kierowcy nie są w stanie uwidocznić wszystkich efektów pracy skrzyni. Jazda próbna powinna odbyć się na dłuższym odcinku, kilkudziesięciu kilometrów w zróżnicowanym tempie. Płyny w skrzyni powinny dobrze się rozgrzać, aby dać możliwość zaobserwowania reakcji i pracy skrzyni automatycznej. Proponujemy przyspieszać i zwalniać, zarówno łagodnie jaki i dynamicznie, bez obaw też wciskając pedał gazu do samego końca. Powinniśmy się zatrzymać, a następnie ruszyć, raz płynnie a raz dynamiczniej. Podczas zwalniania jak i przyspieszania sprawdzajmy czy są wyczuwalne mocne szarpnięcia lub uślizgi, czy dochodzą do naszych uszu niepokojące odgłosy. Podczas jazdy próbnej powyższe proste czynności powinniśmy wykonać parokrotnie, a w przypadku płynnej jazdy, bez wyraźnych szarpnięć mamy potwierdzenie sprawności automatycznej skrzyni biegów. Pamiętajmy też aby w trakcie jazdy testowej zachować bezpieczeństwo w ruchu drogowym i o przestrzeganiu ograniczeń prędkości.

Zapoznajmy się z historią napraw i przeglądów pojazdu w szczególności czy płyn ATF w skrzyni automatycznej był regularnie wymieniany.