Serwis automatycznych skrzyń biegów – czy to dobry interes?

W Polsce liczba samochodów wyposażonych w skrzynie automatyczne systematycznie wzrasta. Mechanicy zajmujący się serwisem tych skrzyń przeżywają obecnie „złoty okres” swej działalności. Ale czy to się za chwilę nie skończy? Jak długo ten rynek będzie się rozwijał?

Od chwili wprowadzenia na rynek skrzyń automatycznych minęło już ponad 70 lat. Były to konstrukcje, którym wystarczało 3 lub 4 przełożenia. Jednak od około 2000 roku rozwój skrzyń automatycznych przeżywa prawdziwą rewolucję technologiczną. Dziś nikogo nie dziwi skrzynia automatyczna z 9 przełożeniami, mówi się już o 10, a nawet 12 przełożeniach. Ponadto dynamicznie rozwijają się dwusprzęgłowe skrzynie typu DCT/DSG i skrzynie bezstopniowe typu CVT, w których teoretycznie istnieje nieskończona liczba przełożeń. Rozwijane są zarówno skrzynie typu EV przeznaczone dla pojazdów elektrycznych jak i konstrukcje hybrydowe.  Jednak śmiało można przyjąć, że dająca się przewidzieć przyszłość automatów należeć będzie do trzech rozwiązań technologicznych:

a) skrzynie z hydrodynamicznym przetwornikiem momentu obrotowego,

b) bezstopniowe skrzynie typu CVT

c) dwusprzęgłowe skrzynie DCT/DSG.

Do niedawna skrzynie automatyczne można było spotkać niemalże wyłącznie w samochodach wyższej klasy, dziś na świecie takie skrzynie montuje w ponad połowie wszystkich samochodów opuszczających fabryki. W Polsce zmiana preferencji użytkowników samochodów zdaje się potwierdzać ogólnoświatową tendencję do używania samochodów wyposażonych w skrzynię automatyczną. W 2010 roku z pośród 17mln samochodów osobowych w Polsce, aż 10% posiadało skrzynię automatyczną. Do roku 2020 ich udział wzrośnie do 25% a kto wie, czy ich udział będzie jeszcze większy?.

Warsztaty samochodowe są coraz częściej odwiedzane przez auta z „automatem”, a konieczność przeglądów serwisowych, wymian płynu ATF, filtrów i innych materiałów eksploatacyjnych tworzy ogromny rynek. Jeszcze niespełna 10 lat wcześniej producenci samochodów wyposażając swoje modele w skrzynię automatyczną, zapewniali swych klientów, że ich „automaty” eksploatowane w normalnych warunkach nie wymagają żadnych czynności serwisowych a zastosowany płyn ATF miał służyć w całym okresie eksploatacji skrzyni. Niewiele osób rozumiało, że taki stan rzeczy przewiduje eksploatację samochodu maksymalnie do 150-200 tys. km przebiegu. Jedynie można się domyślać dlaczego ignorowano fakt starzenia się płynu ATF i pozornie twierdzono, że się go nie wymienia. Być może nie chciano „straszyć” klientów kosztami serwisu skrzyni automatycznej, a może zakładano, że wymieniać należy samochody a nie płyny ATF.

Więc wielu właścicieli samochodów z „automatem” pozostawało zupełnie nieświadomych, co do znaczenia sformułowania „normalne warunki eksploatacji samochodu”. Jednak w książkach serwisowych precyzyjnie zamieszczano informację o różnicy pomiędzy „normalną eksploatacją” a „eksploatacją w warunkach trudnych”. Producenci samochodów wymieniają wszystkie tzw. warunki trudne i w razie ich wystąpienia nakazują bezwzględną i regularną kontrolę jakości płynu ATF w trakcie eksploatacji pojazdu, a w razie konieczności jego wymianę. Najczęściej producenci samochodów formułują „trudne warunki eksploatacji” jako: dynamiczną jazdę, jazdę z dużym obciążeniem, jazdę z przyczepą, jazdę miejską w korkach i jazdę na krótkich dystansach do 15km, częstą jazdę autostradowa, jazdę po drogach gruntowych oraz użytkowanie w warunkach zimowych.

Warto też pamiętać, że konstrukcje skrzyń automatycznych po roku 2000 bardzo często zawierają już korki spustowe i wymienne filtry oleju, a producenci skrzyń automatycznych coraz częściej potwierdzają konieczność wymiany płynu ATF i filtrów w swoich konstrukcjach.

Wymiana oleju ATF – nie taki diabeł straszny.

Wymiana oleju ATF, filtrów i adaptacje skrzyń biegów, nie stanowią dla przeciętnego mechanika większego wyzwania, należy jedynie pamiętać o przestrzeganiu procedury wymiany płynu ATF  podczas serwisowania skrzyni automatycznej. Wiedzę taką nietrudno zdobyć, chociażby korzystając z oferty szkoleń RAVENOL w Polsce.

Najważniejszy olej ATF

Serwis skrzyń automatycznych musi być tym samym oparty na pewnych standardach oraz na doskonałej jakości części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych tj. oleje i płyny ATF, filtry i uszczelki. Oferta produktów RAVENOL, to sprawdzony asortyment produktów jakości premium, których zastosowanie daje gwarancję satysfakcji jej użytkowników. Ravenol posiada najszerszą w Europie ofertę olejów i płynów ATF.