Czy wymieniać płyn w automatycznej skrzyni biegów?

Automatyczne skrzynie biegów, ze względu na swoją charakterystykę pracy, wymagają płynów o bardzo wysokiej jakości i dokładnie określonych parametrach technicznych. Płyn ATF ma nie tylko chronić skrzynię, ale jest jednym z głównych elementów odpowiedzialnych za pracę całego mechanizmu. Musi on pracować w zakresie temperatur od -30 do +150 °C, a chwilowo nawet może osiągać temperaturę 400 °C. Oprócz tego musi charakteryzować się zwiększoną odpornością na naciski, odpowiednią lepkością w różnym zakresie temperatur, odpornością na pienienie, na starzenie, nie reagować z elementami uszczelniającymi, itp. Użycie niewłaściwego płynu, ewentualnie zbyt niski jego poziom w skrzyni, przegrzanie lub utrata jego właściwości spowoduje nieprawidłową pracę skrzyni i w konsekwencji szybkie jej uszkodzenie.

Wielu producentów samochodów, w których zamontowane są "automaty", nie przewiduje wymiany płynu w skrzyni biegów. Musimy jednak pamiętać, że zalecenia te dotyczą aut użytkowanych przez okres do 6 lat lub maksymalnego przebiegu 180-200 tysięcy kilometrów, gdyż nie ma takiego oleju ATF, który nie ulegałby degradacji wskutek chociażby starzenia.  Ponadto auta 6-cio letnie i starsze oraz z przebiegiem ponad 180tys.km, są przecież normą na naszych drogach i oczywiście dotyczy to również aut wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Biorąc to pod uwagę wyspecjalizowani mechanicy zajmujący się serwisem skrzyń automatycznych zalecają stałą kontrolę płynu oraz jego pierwszą wymianę po przejechaniu 45-90 tys. km a następne co 30 tys. km. Zabieg serwisowy związany z wymianą płynu ATF znacznie wydłuża żywotność skrzyni oraz, co ciekawe, często umożliwia szybkie wykrycie ewentualnych nawet drobnych usterek, co w konsekwencji może uchronić właściciela przed kosztownym remontem przekładni. Zasada kontroli poziomu i wymiany płynu ATF dotyczy również aut z dużym przebiegiem  przekraczającym 90 000 km.

Innym bardzo ważnym pytaniem jest gdzie dokonać wymiany płynu w automatycznej skrzyni biegów i czy używać przy wymianie tylko oryginalnych płynów ATF?

Jak na wstępie, wielu producentów aut nie przewiduje takiej czynności w obsłudze serwisowej, w związku z czym duża część serwisów ASO nie ma takiej usługi w swoim ofercie. Najlepiej więc jest poszukać warsztatu zajmującego się serwisowaniem automatycznych skrzyń biegów. Punktów takich jest całkiem sporo. Poza tym, w związku z lawinowym wzrostem ilości aut wyposażonych w "automaty" w Polsce, coraz więcej warsztatów poszerza swoją ofertę o usługi serwisowania skrzyń automatycznych. Ze znalezieniem takiego punktu w swojej okolicy nie powinno być większego problemu.

Przy doborze płynu ATF musimy kierować się tylko i wyłącznie wskazaniami producenta skrzyni. Producenci określają bardzo precyzyjnie poprzez nadanie specyfikacji olejowej, jaki rodzaj płynu ATF należy zastosować w ich przekładni. Musimy więc dobrać taki płyn, który tę normę spełnia. Należy także zwrócić uwagę aby płyn ATF był wyprodukowany przez renomowanego producenta gwarantującego najwyższą jakość. Firma Ravenol od wielu lat specjalizuje się w produkcji doskonałej jakości płynów ATF do automatycznych skrzyń biegów. Nasze produkty spełniają normy wszystkich czołowych producentów automatycznych skrzyń biegów.

Podsumowując płyn w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać. Spowoduje to jej dłuższą bezawaryjną pracę. Możemy to zrobić w coraz większej sieci warsztatów specjalizujących się w serwisowaniu "automatów", a zastosowanie produktów renomowanej niemieckiej firmy Ravenol w znaczny sposób może obniżyć koszt usługi jednocześnie dając pewność jakości produktu.