Popularne skrzynie mogą być produkowane w różnych wariantach i mimo, iż zewnętrznie mogą się nie różnić, to mogą wymagać zalewania różnymi płynami. Zdarzają się też przypadki gdzie ta sama skrzynia w zależności od pojazdu może wymagać różnych płynów. Poniżej podajemy kilka możliwości wystąpienia takich rozbieżności w doborze płynu do automatycznej skrzyni biegów.
Czasami zdarza się, że zakupiony olej ma inny kolor od tego, który spuściliśmy ze skrzyni biegów. Prawidłowy dobór nowego oleju potwierdził sprzedawca i mechanik, ale wizualnie wyraźnie się różnią. Czy mamy źle dobrany olej, albo ktoś pomylił się przy poprzedniej wymianie?
Automatyczne skrzynie biegów, aby mogły służyć bezawaryjnie wymagają właściwego użytkowania oraz przestrzegania terminowych wymian płynów ATF i opcjonalnie filtrów (możliwe w większości modeli skrzyń). W zależności od warunków użytkowania i typu skrzyni najczęściej pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 30-60 tys. km, a każdej następnej już co ok. 30-45 tys. km.
Wielu kierowców zastanawia się nad zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Wszyscy dziś doświadczamy codziennej jazdy w korkach ulicznych i ciągłe operowanie sprzęgłem oraz dźwignią zmiany biegów bywa naprawdę męczące.
W Polsce liczba samochodów wyposażonych w skrzynie automatyczne systematycznie wzrasta. Mechanicy zajmujący się serwisem tych skrzyń przeżywają obecnie „złoty okres” swej działalności. Ale czy to się za chwilę nie skończy? Jak długo ten rynek będzie się rozwijał?
Automatyczne skrzynie biegów, ze względu na swoją charakterystykę pracy, wymagają płynów o bardzo wysokiej jakości i dokładnie określonych parametrach technicznych. Płyn ATF ma nie tylko chronić skrzynię, ale jest jednym z głównych elementów odpowiedzialnych za pracę całego mechanizmu.