Określenie kosztu naprawy automatycznej skrzyni biegów

Określenie kosztu naprawy automatycznej skrzyni biegów

Określić precyzyjnie można koszt robocizny z wymianą zregenerowanego konwertera na około 1500 - 2000 zł, porównywalnie w całej Polsce. Na różnych aukcjach można spotkać oferty typu ”naprawa za 500 zł”. Należy uważać na takie oferty. Diagnostyka jest płatna, przy czym brak gwarancji. Dlatego nim podejmiemy decyzje gdzie zostawić nasz samochód warto się zastanowić - 500 zł różnicy na początku może kosztować 2000 zł więcej na końcu. I to bez żadnej gwarancji.

Kilka faktów

Skrzynia automatyczna - we współczesnym samochodzie jest najbardziej skomplikowanym podzespołem pojazdu - najczęściej stanowi 1/3 (!!!) wartości nowego pojazdu (o czym zapewne mało kto wie). Przykład z firmy Mitsubishi- model Pajero w salonie kosztuje około 240 tys. zł, a sama skrzynia do tego modelu 80 tys. zł. Remont takiej skrzyni kosztuje kilkadziesiąt (!) tysięcy złotych. To nie jest wymysł tylko koszty części do tego modelu, które są astronomiczne.

Koszt naprawy starego samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów bardzo często przekracza jego wartość.

Następnym razem kiedy udamy się do warsztatu asb zapytać o cenę nie denerwujmy się więc słysząc odpowiedź 5tys.- 7tys. zł. Stawki na zachodzie UE są porównywalne i/lub wyższe, zaś Polacy często naprawiają skrzynie dużo lepiej. Spiszmy przede wszystkim protokół przyjęcia pojazdu- to my jesteśmy właścicielami pojazdu, a nie mechanik. Dobry mechanik, nim zabierze się za remont, najpierw sprawdzi samochód zarówno komputerowo jak i przejedzie się pojazdem, a ostateczny koszt poda po wyjęciu skrzyni i jej rozebraniu (wtedy płacimy tylko za robociznę).

Kupując sobie skrzynię, czy to z allegro, czy ściągając z np. USA, nie mamy też pewności w jakim ona jest stanie (często gorszym niż remontowana) i nie mamy żadnej gwarancji. W Holandii i Niemczech można kupić skrzynie puste w środku(!), same obudowy w cenie pełnej, a słowo gwarancja nie istnieje.

Pamiętajmy, że jeżeli naprawa warsztatowa ma kosztować 7000 zł netto z gwarancją, a znaleźliśmy używaną skrzynię za 4000-4500 to nie są to jej ostateczne koszty. Włożenie skrzyni to jakieś 600 - 1200 zł, do tego wymiana oleju około 600 zł + koszty wysyłki skrzyni około 60 zł i otrzymujemy skrzyniowego „kota w worku”  bez gwarancji, przy ostatecznej oszczędności nie przekraczającej 500 złotych. Widzieliśmy zbyt wiele przypadków ludzi , którzy myśleli że zaoszczędzili, a później płacili 7tys. zł za naprawę skrzyni którą dopiero co kupili. Nie dołączajcie Państwo do nich.

Czy można wysłać samą skrzynię do naprawy?

Teoretycznie tak. Praktycznie żaden zakład nie udzieli gwarancji na tak wykonaną naprawę. Pojazdem z asb po naprawie należy pojeździć, rozgrzać olej aby sprawdzić jak się zachowuje.

Dlaczego skrzynie typu multitronik są tak drogie w naprawie?

Wynika to z ich budowy - 2 bieżnie połączone specjalnym łańcuchem. Sam łańcuch produkowany jest tylko w Holandii, bieżnie są natomiast bardzo drogie, jedna kosztuje kilka tysięcy złotych, w tym jedna jest praktycznie niedostępna w Polsce (nawet w autoryzowanej stacji obsługi Audi, VW). Dlatego często koszt naprawy wynosi blisko 10 tys. zł. Dodatkowo ich skomplikowana budowa powoduje, że tylko "kilka" warsztatów w Polsce może podjąć się naprawy skrzyni CVT Multitronic.

Które skrzynie automatyczne są najdroższe w naprawie?

Generalnie japońskie- co wynika z cen części, ale rekompensuje się to ich bardzo małą awaryjnością. Nowoczesne skrzynie typu Multitronic stosowane w Audi, VW, skrzynie 722.9 stosowane w najnowszych Mercedesach ML, GL, R, SL- mają drogie podzespoły i większość usterek spowodowanych jest wadliwym oprogramowaniem skrzyni (wina producenta).